Los bericht bekijken
Oud 29 July 2021, 14:05   #94
Bassie
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot

Dit is een lastig stukje omdat het voor mij evident is dat juist de beleving in de geest overstegen dient te worden. Dit is precies wat ik bedoelde met de opmerking dat wanneer eenmaal de vereenzelviging met het lichaam is 'opgegeven' de volgende, meer subtielere identificaties zich aandienen.
De meest voor-de-hand-liggende identificatie is die met bewegingen in de geest zoals 'willen' en 'voelen' maar er zijn daarnaast nog andere subtiele hoedanigheden waarmee identificatie ontstaat.

Ik mijn beleving is het dus wel degelijk onontkoombaar, ook in deze fase van het traject, door een coach te worden bijgestaan. Het is razend moeilijk om de meer subtiele identificaties ook zelfs maar te zien. Dat is temeer zo omdat deze gevoelens zo oprecht en waardevol lijken.
Dat zijn ze tot op zekere hoogte ook maar dienen op hetzelfde moment toch ook achtergelaten te worden.

Hab
Kijk. Als ik jou te uit en te na ga coachen hoe de vereenzelviging met het lichaam en de tijd op te geven, dan geef ik jouw 'zelf' een doel. Dan ga ik jou precies vertellen hoe ik dat zelf heb gefikst.

Het punt is echter dat ik het zelf heb gevonden en dat ik feitelijk niet goed wist wat ik deed. De laatste sluier dient de mens op eigen initiatief te vinden zonder hulp van wie dan ook.

Als ik het er over heb dien ik niet te expliciet te zijn, de lezer moet het werk doen.

Want het is een einde ook aan iedere toekomstverwachting. Zodra jij er ook maar een millimeter verwachting van hebt, heb je al een doel en houd je het zelf in stand. Het is een vicieuze cirkel waar het zelf ten einde in vast zit.

Het zelf wil de realisatie realiseren, maar omdat dat 'willen' is lukt het niet.

Nou ja, zoiets.