Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot
"Bewustzijn 'wil' simpelweg niks. Bewustzijn kent dan ook geen afmetingen, maar wel toestanden omdat zintuigelijk waarnemen nu eenmaal meervoudig van aard is."
In een eerdere bijdrage zei je dat bewustzijn niet getransformeerd kan worden. Daar gaf ik je gelijk in.
Nu zeg je dat bewustzijn wel toestanden kent. Dat impliceert transformatie.
Het is dus naar mijn smaak onjuist.
Bewustzijn kent geen toestanden, de geest kent toestanden en aan de hand van die toestanden, de zgn 'staat van geest' wordt bewustzijn tot uitdrukking gebracht.
Het is bijgevolg van groot belang de staat van geest onder de loupe te nemen.
|
Bewustzijn kan niet veranderen omdat het onveranderlijk is. Maar bewustzijn verkeert wel in toestanden. Zintuigelijk waarnemen is een andere toestand dan enkelvoudig waarnemen. In zintuigelijk waarnemen is er de ik-illusie. Enkelvoudig bewustzijn is vrij van alle illusies.
Van de geest kan begrepen worden dat deze 'schept'. De geest
zelf is onkenbaar omdat we alleen de producten van de geest kennen. Gedachten zijn producten van de geest en feitelijk zo dood als een pier. Gedachten zijn schepping. Droombeelden zijn ook schepping, maar de schepper kan ik niet zien en ook niet zijn.
Bewustzijn kan ik zijn, de gedachtenschepper blijft onkenbaar. Maar in 'zelf' meent het 'zelf' dat hij de schepper van zijn gedachten
is. Dat is nu juist onderdeel van de illusie.
En de producten van de geest zijn dood, zij bestaan slechts in de verleden-tijd vorm of in de toekomst-vorm, maar de producten zijn nooit in nu-vorm.