Los bericht bekijken
Oud 7 August 2021, 16:36   #214
Laurens
Geen lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot
Als ik zo vrij mag zijn een ongevraagd advies op tafel te leggen dan zou ik zeggen dat voor een goed functionerend forum een normaal en gangbaar taalgebruik een onontkoombare vereiste is. Als forumbaas zou je mensen kunnen aanspreken op elke vaagheid in dat opzicht. Zelfverzonnen termen of volkomen anders ingevulde betekenissen van woorden en begrippen zouden eigenlijk achterwege gelaten moeten worden. Taal is het eerste grote struikelblok in de uitwisseling over dit onderwerp. Als mensen dan daarenboven nog eens hun eigen invulling gaan geven aan woorden en begrippen dan is het einde zoek.
Dat is bijv al het geval bij de discussie over 'wie' en 'wat'.
Een pure taaldiscussie die niets met het onderwerp te maken heeft.
Als we de gangbare betekenissen gaan hanteren dan hoeven we geen discussie te voeren daarover.

Maar het gaat natuurlijk veel verder.
Als er op een zelfkennisforum geen consensus bestaat over een begrip als 'geest' of een woord als 'gedachte' dan kun je toch beter gelijk ophouden.
En dat zijn dan nog betrekkelijk eenvoudige begrippen.
Maar vervolgens komen er dan begrippen naar voren als 'bewustzijn' en 'werkelijkheid'.
Nou, maak dan je borst maar nat!

Goed bedoeld advies naar de forumbaas: stuur aan op eenduidig taalgebruik en spreek de meute vermanend toe bij vervaging!
Het is mijn dilemma dat ik enerzijds een forum draaiende wens te houden en anderzijds niet bereid ben forumleden toe te staan zich niet aan de forumdoelstelling te houden. Onder de huidige omstandigheden verhoud het een zich niet tot het ander en is het forum gedoemd te mislukken indien ik niet bereid ben zo nu en dan een oogje toe te knijpen.

Dus een normaal gangbaar taalgebruik hanteren gaat dat probleem niet oplossen. Het brengt zelfs een ander probleem met zich mee dat om een oplossing vraagt. We hoeven ons dan wel niet in koeterwaals te verstaan, maar 'het onzegbare' brengt wel met zich mee dat er aan dat onzegbare handen en voeten moet worden gegeven die in het normale taalgebruik niet voorkomen of daar gebruikelijk zijn. Met die moeilijkheid zijn de inmiddels ingeburgerde begrippen 'wie' en 'wat' nog maar kinderspel. Genoemd begrippen zijn hier dermate veelvuldig aan de orde geweest en gebruikt dat 'insiders' deze inmiddels zonder uitleg 'kunnen' verstaan. Bij de verduidelijking ervan helpt hier ook nog eens het forum 'Begrippen' waar dit deel weer onderdeel van uitmaakt.

Hoe het ook zei er is meer aan de hand. Het forum is bedoeld voor degenen die kost wat kost willen weten 'wat' ze zijn. Zoals te verwachten gaat dat voorbij aan 'wie' ze zijn. Dat brengt met zich mee dat er een bereidheid aanwezig is hard te werken en daarmee begint de deelname. Maak je eerst eigen met hetgeen er al geschreven is en leer het gebruikelijke vocabulaire. Al snel wordt duidelijk dat dit geen discussieforum maar een hard werken forum is. Hier wordt verwacht dat je gedachten op waarheid onderzoekt en daarbij de gedachten over 'jezelf' niet spaart.

Welnu kijk eens rond op dit forum en aanschouw de behoefte het beter te weten, de behoefte alsmaar de eigen gedachten te ventileren, deskundigheid naar de kroon te steken, over de uitkomst te speculeren en te trachten het qua inhoud eens met elkaar te worden dan wel een compromis te bereiken. Kortom men is hier dol op discussiƫren en dat is nou net niet de bedoeling.

Wat betreft de forumleden aanspreken op eenduidig taalgebruik zal duidelijk zijn dat ik daaraan een dagtaak heb. Ik ben dit forum gestart als eigenaar, daarbij had ik een softwarehulp voor de beheerstaken. Toen het gekrakeel een aanvang nam, nam de beheerder de benen en zijn er door mij leden aangezocht te modereren. Enkele leden hebben zich van die taak gekweten al was het voor een enkeling tegen beloning van een fles Franse cognac (die ik overigens schuldig ben gebleven en die nog steeds onaangebroken hier in de kast staat). Mijn intentie was van het begin af aan mij hier ledig te houden als deelnemer en nergens anders mee en dat wil ik graag zo houden.