Los bericht bekijken
Oud 8 August 2021, 09:17   #220
Laurens
Geen lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie

Laurens als ik niet besta, zoals hier de hele tijd wordt voorgeschreven, hoe kan ik dan "een ultieme waarheid die ik al altijd was voor de beinvloeding van buitenaf" vinden???
Door alles af te leggen wat je niet bent, neti neti.

Citaat:
De hele opzet bestaat er dus in het "ego" te doorgronden en onze valse voorstelling van ons eigen zijn te ont-dekken
Nee het ego is alleen nog maar datgene wat de boel traineert, je moet om die reden de mechanismen ervan doorkrijgen. Als je het ego hebt omzeild kun je beginnen aan het gedegen zelfonderzoek.

Citaat:
Ziet er is weer die dubbele betekenis, want ik geloof dat Boudha wat verder ging dan alleen het over het 'ego' te hebben...
Dat is wat ego doet, shoppen, kijken of er iets beters in zijn kraam te pas komt.

Citaat:
Wat het ego betreft volg ik volkomen... Wat verder gaat, het ontkennen van het Zelf daar haak ik volkomen af; meer zelfs dat doet mij steigeren en ik denk niet dat het mijn 'ego' is die dat doet, want het 'ego' is grotere zever gewend...
Er is nooit sprake geweest van ontkennen, er is sprake van onderzoek. Doorzie nu eerst maar eens dat dit wat je hebt geschreven een vastgeroeste gedachte/idee is, een eigen verzinsel, wat je telkens weer opvoert om er niet aan te hoeven beginnen. Je zegt het zelf 'ik denk' oftewel ik geloof.