Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam
.. is dit allemaal waar, of zijn dit gedachten uit persoonlijke aannames?
|
Hier hebben we al meteen te maken met de grote misvatting als zouden we ons bezig houden met 'andermans' in plaats van eigen gedachteonderzoek. Het opmerken van ego kenmerken geeft velen, doorgaans ego's, aanleiding om er eens stevig tegenin te gaan, hetgeen ego eigen is. Dat heeft op vele fora met de beste bedoelingen gestart geleid tot een over elkaar heen buitelen van ego gecentreerde leden, die zich vaker wel dan niet gerealiseerd waanden, dat allesbehalve dienstig is geweest aan de geloofwaardigheid van het effect van zo'n medium en het zelfonderzoek.
Dat willen we hier dus niet langer meer en deze leden zijn verhuist naar achter de schermen, waar inmiddels al weer zo'n tien jaar volstrekt zinloos gediscussieerd wordt over hoe de vork aan de steel zit. Waar we forumtechnisch alsmaar tegen aan blijven lopen is het volledig zoek zijn van een autoriteit erkenningsprincipe. Gaan we naar een ashram of zelfs maar naar een satsang dan halen we het niet in onze kop alsmaar tegen de als autoriteit geldende guru in te gaan. Op een forum, zoals ook deze, beschouwd iedereen zich kundig en weet iedereen het altijd beter. Ik ben geen guru maar heb het gedegen zelfonderzoek afgerond en in zekere zin ben ik daarin dus een autoriteit.
Niettemin wordt mij hier alsmaar naar de kroon gestoken door leden doorgaans met het idee zelf veel kundiger te zijn. Ze hebben alle mogelijkheden zienswijzen in theorie minutieus uitgevlooid en doordacht zodat daar ten langen leste geen speld meer is tussen te krijgen. Daarnaast staan figuren die wars blijken van autoriteit en telkens een conflictueuze discussie daarover met je aangaan. Het zal zeker zo zijn dat eenieder een beetje gelijk heeft (al gaat het daar niet over) maar alle deze krachten samengebundeld ontvouwt zich daaruit vervolgens geen begaanbare weg.
Nee de weg van gedegen zelfonderzoek kan alleen worden bewandeld door iemand die koste wat kost wil weten 'wat' hij is, zoals ook ik die weg met deze intentie ben gegaan. Niet blijven dwalen bij het leuke 'wie' ik ben maar dwars daar door heen naar het 'wat' ik ben. Dat kan al vroeg beginnen met een zich aangesproken voelen door een autoriteit op dat gebied, zoals in mijn geval bijvoorbeeld een Wolter Keers en later Osho. Maar ook de latere nieuwkomers zoals een Nisargadatta en de onvolprezen Alexander Smit en niet te vergeten
Marchien. Mogelijk gaat er zich intern iets roeren en wordt de hang naar dat wat als de ultieme waarheid bekend staat wakker gekust.
Gedachteonderzoek noem ik daarom ook wel waarheidvinding. En het mooie hier weer van is dat je steeds beter Waarheid leert herkennen en op dat punt aangekomen heb je verder helemaal niemand meer nodig, dus geen begeleiding en geen autoriteit. De grootste moeilijkheid is en blijft om in de aanvang voorbij het beschermende ego te komen en daarbij kun je alle hulp gebruiken.