Discussie: Identificatie
Los bericht bekijken
Oud 1 October 2022, 10:13   #52
Dorje
Jubilaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
De identificatie-ontkenners op dit forum begrijpen niet dat in de wereld vóór mij alle mensen een identificatie hebben. Anders zou ik mijn eigen kinderen niet eens kunnen herkennen!
Met begrijpen kom je er echt niet. Dat er wel nog ik, mijn (kinderen) zich voordoet, is vast te stellen. Dat het gewoon een functie is, geen identiteit, ook. En dat functioneel ik en mijn kinderen en de natuurlijke gang van zaken van een ik dat voor zijn kinderen zorgt gaat dan gewoon door. Vast te stellen is dat daar geen identiteit voor nodig is. Het gaat helemaal vanzelf.

De verwarring schiet in als er de 'ik ben dat ik' waan zich indient. Het nu en dan verschijnende ik dat zijn functie heeft, is dan van functie tot identifeit gemaakt, met alle gevolgen van dien: die identiteit verdedigen alsof het Werkelijk zou bestaan.

Citaat:
In de leegte ben je 'aanwezig' zonder identificatie, zo een'voudig is het. All een.
Daar neem je dan ook alle identificatie waar.
Dat is de waan van een ik ("ben je") die denkt in de leegte "'aanwezig'" te kunnen zijn en daar waar te nemen. In die leegte is er in Werkelijkheid geen ik en dus ook geen waarnemen. En dat blijft altijd zo, ook als ikken en waarnemen zich zo nu en dan op natuurlijke wijzen gaan voordoen.

In die leegte valt het 'ik ben dat ik' weg... Functioneel blijft ik en waarnemen zich voordoen, maar omdat het zich voordoet en vastgesteld is geen Werkelijkheid te zijn, geen identiteit, niet wat je bent, kan zich dit eenvoudig voordoen zonder de leegte (het ikloze) te verlaten.

Het is alleen maar als er identificatie is met een functie, ik, dat die identificatie gaat wanen in en uit leegte te kunnen gaan, nu eens iets "te zijn" dat andere identiteiten waarneemt, dan iets "te zijn" dat zijn eigen identiteit waarneemt. Het is en blijft identificatie met iets dat waarneemt, het is en blijft leegte toedekken. In leegte is er gewoon geen enkele identificatie, noch met wat waargenomen wordt, noch met wat waarneemt. Waarnemen en dat wat waarneemt zijn daar gewoon zaken die zich voordoen, niet wat je bent.

Citaat:
Rare jongens, die identificatie/ego ontkenners....
Er wordt niets ontkend, er wordt gezien waar de waan begint: bij identificatie, niet bij het zich functioneel voordoen van een waarnemer ("ik") en dat wat waargenomen wordt ("mijn kinderen"). Dat laatste wordt helemaal niet ontkend, alleen als zich voordoende, niet Werkelijk, vermeend, niet wat je bent geduid. Dat valt allemaal vast te stellen, Bassie. Daar hoeft niets van mentaal begrepen worden, noch ontkend. Het wordt de eenvoud zelve eens vastgesteld.