Discussie: Datgene wat weet
Los bericht bekijken
Oud 6 August 2023, 11:18   #6
Laurens
Geen lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie
Het zelfkennisforum heeft er toe bijgedragen dat er een aantal mensen is die meent dat verschijnselen vermeend zijn. Helaas is Guido/Vrij die mening ook toegedaan. Vermoedelijk is het vermeend verklaren van 'de wereld' afkomstig van Laurens, maar dat weet ik niet zeker. Zowel Laurens als Guido hebben geschreven op het forum van een of andere Raymond(?). Wellicht dat het daar afkomstig van is. Dat weet ik niet, ik heb daar nooit geschreven of gelezen.
Ik denk niet dat Guido door mijn toedoen tot zo'n bevinding is gekomen. Het is hem door iets anders aangereikt. Afgezien daarvan is het gewoon een advies de verschijnselen ongemoeid te laten om dat ze veranderlijk zijn. Het werkelijke (gedegen) zelfonderzoek moet nog uitwijzen of het ik en de wereld vermeend zijn. Een verkondiging dat dat het geval is brengt je niets.

Het forum was van Remon en heette eveneens zelfkennisforum, waar het floreerde omdat het over zelfverbetering, de 'wie' je bent ging. Ik was dan ook een niet graag geziene gast en kreeg een ban. Ik weet niet of Guido daar ook deelnam maar we zaten (en zitten) over een aanpak (als je dat al leer kunt noemen) verder niet bepaalt op een lijn. Dus samenpakken is zinloos.

Citaat:
Beide heren volgen dus wel degelijk een leer. De leer dat de wereld 'vermeend' is. Niet bestaat. Wat forumlid Ben hier schrijft, dat klopt niet. 'Dat' (DWW) wat de verschijnselen waarneemt moet altijd zijn weg vinden door de persoon/persoonlijkheid heen. Het waarnemingsbeeld wordt altijd gekleurd, hetgeen de ontologische illusie schept dat het de persoon/persoonlijkheid is die waarneemt.
Wat ben je toch een eigengereide stijfkoppige egotripper. Hoe vaak je nou al niet is uitgelegd hoe de vork werkelijk aan de steel zit. Dat de wereld vermeend is, is een ont'dekking geen leer. En als Guido zelfstandig tot dezelfde ont'dekking is gekomen is dat niks meer dan een bevestiging daarvan.

Citaat:
DWW is geheel vrij van de persoon , het is waarnemen zonder het masker van de persoon er voor. Dat is dus een (geestelijke) inkering in mijzelf. Daarom is DWW ook een gewaarwording van het weten zelf en nooit een waarneming van wat dan ook. Een andere ontologische werkelijkheid dan het zijn van de persoon.
Tja dat zeg ik, zonder (weer) die nodeloze aanvulling.
  Met citaat reageren