Los bericht bekijken
Oud 31 August 2024, 11:13   #26
Laurens
Jubilaris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nooitmeerkwaat
Mijn indruk is dat hoe bewust je ook bent, het leven speelt zich grotendeels onbewust of voorbewust af.
Ook communicatie, informatie verwerking, zelfs beslissingen.

Het idee dat we alles zo bewust verwerken, doen, zien, begrijpen, dat lijkt een illusie van jewelste.
Wat er zich echt afspeelt dat lijkt in het duister te liggen.
Daar kan het bewustzijn niet bij en in doordringen omdat het bewustzijn zelf een gevolg is.
Het kan er hooguit over speculeren lijkt wel.
En van daaruit zijn er heel wat ideeën, visies, theorieën, in de wereld gekomen.

Ik vind het beeld van een ijsberg nog altijd mooi. Het topje boven water, ons bewuste leven, is een minimaal aspect van ons leven maar het is wel het meest zichtbare en wij zijn er vrijwel volledig mee geïdentificeerd. Terwijl ons leven niet afloopt wanneer het bewustzijn verdwijnt, is het toch niet zo dat wij het onbewuste leven zien als ons leven, toch? Toch is dat apart.
Want onder het kleine topje boven water, zit een heel leven, zeg maar. Waarom zien we dat niet als ons leven? Je bent toch niet dood als er geen bewuste ervaringen zijn?
Bewustzijn weet alle aandacht op te eisen. Zo erg dat we menen 'Ik ben bewustzijn".

Ik neig het steeds meer zo te zien dat het on-en voorbewuste ons leeft. Het voert ons op, als het ware. Als een projector een film.
Zoals, elke dag weer wakker worden. Op een voor jezelf onkenbare wijze.
En als eenmaal dat bewustzijn weer terug is, is al het besef dat het zojuist ontstaan is, ook weer meteen helemaal verloren.
Meteen pik je het op als iets wat er altijd is, en als 'Ik ben er weer'.

Best apart hoe dat bewustzijn als het ware opeist "Dit ben Ik" en zich daarna ook weer meteen allerlei kwaliteiten gaat toe-eigenen zoals vrijheid, wijsheid, liefde, inzicht, macht.

Ik ben er ook wel van overtuigd dat de oorzaken van lijden zitten in het onbewuste of voorbewuste.
Daar broeit het. Daar gist het. Daar zit de onrust. Daar gebeurt het.

Tuurlijk kun je wel anders leren denken, en wat je bewust ervaart met een bepaald inzicht behandelen.
Zodat het je minder tart. Dat draait om beheersing. Het temmen van energieën, van formaties etc.
Dat is hoe je je geest onder controle brengt.
Een soort mentale vrijheid of ruimte creeeren.

Toch geloof ik dat de oorzaak van lijden dieper zit. Meer in het gistende on-of voorbewuste (subconsciousness).

Ik zie dit ook wel terug in de Pali overlevering.
Mindfulness, wijsheid, inzicht zijn ook enkel manieren om veranderingen te veroorzaken in je onderbewuste.
Het is niet een doel op zichzelf om de geest te temmen en het mentaal lijden van een ongetemde geest te voorkomen.

Bevrijding zit ook binnen boeddhisme niet op het niveau van bewustzijn.
Meer op het niveau van het hart.

Zo zie ik dit ook met vervulling.
Wat je ook verzint, dat is niet vervullend.
Waar je dan ook aan hecht, dat is niet vervullend.
Waar je dan ook voeding uit haalt, is niet vervullend.
Wat dan ook betekenis voor je heeft, is niet vervullend.

Hooguit geeft het even voldoening, maar je hart blijft hongerig. Je blijft een gistend vat.
Mooi onderzoek.
Het komt overeen met het idee dat we figureren in een droom.
Nou nog onderzoeken wat hetgeen is dat zich beschouwd als de waarnemer van dit alles.
Laurens is offline