Discussie: De misvatting
Los bericht bekijken
Oud 10 September 2024, 08:42   #3
Darsho
Jubilaris

Darsho's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
God is het absolute. God is een woord voor wat is, een woord voor realiteit. Vereniging met het absolute is het ultieme doel van de spirituele zoektocht.
Door de illusie van het zelf te doorzien, kunnen we ons verenigen met het absolute, het oneindige bewustzijn dat alles doordringt.

Wat houdt deze illusie in?
  • Het 'ik': een mentale constructie: Het 'ik' dat we ervaren, is geen statisch, onafhankelijk wezen. Het is eerder een voortdurend veranderende verzameling van gedachten, gevoelens, herinneringen en percepties. Dit 'ik' wordt gevormd door onze ervaringen, cultuur en opvoeding.
  • Geen aparte entiteit: Het 'ik' is niet gescheiden van de rest van de werkelijkheid. Het is verstrengeld met alles wat er is. Het gevoel van een afzonderlijk 'ik' is een illusie, een soort optische illusie van het bewustzijn.
  • Vergelijking met een droom: Ik vergelijk het 'ik' vaak met een personage in een droom. In een droom lijkt het personage een eigen leven te leiden, maar wanneer we wakker worden, realiseren we ons dat het personage nooit echt heeft bestaan. Op dezelfde manier is het 'ik' een tijdelijke illusie binnen het grotere bewustzijn.

Waarom is het belangrijk om deze illusie te doorzien?
  • Bevrijding van lijden: Het gevoel van een afzonderlijk 'ik' is de wortel van veel menselijk lijden. Wanneer we ons identificeren met ons 'ik', zijn we kwetsbaar voor angst, verdriet, woede en andere negatieve emoties. Door te beseffen dat het 'ik' een illusie is, kunnen we ons bevrijden van deze lijden.

Ons gevoel van een vaststaande, individuele identiteit is een misvatting. Door deze illusie te doorzien, kunnen we een dieper niveau van bewustzijn bereiken en ware vrijheid ervaren.

Maar ik zal het allemaal maar beter tegen de eenden in het park gaan vertellen, die verstaan mij misschien want zijn niet geconditioneerd!