Discussie: Autoriteit
Los bericht bekijken
Oud 20 September 2024, 21:06   #2
Laurens
Jubilaris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

De Boeddha leerde dit, de Boeddha leerde dat, de Boeddha zei zus, de Boeddha zei zo... ga die man toch eens begraven stelletje Schriftgeleerden.

Citaat:
Niemand ervaart iets:

Volgens Advaita is het 'zelf' dat lijkt te ervaren niet een individueel, gescheiden ego, maar de absolute realiteit, het Brahman. Er is geen 'iemand' die iets ervaart, omdat er alleen maar bewustzijn is.
Dit lijkt misschien tegenintuïtief, maar Advaita stelt dat het gevoel van een individueel 'ik' een illusie is,een product van de mind.

Alleen bewustzijn:

Het enige wat echt bestaat is bewustzijn zelf. Dit bewustzijn is niet beperkt tot een individu, maar is alomtegenwoordig en onveranderlijk.
Alle verschijnselen, inclusief het lichaam, de geest en de wereld, zijn manifestaties van dit bewustzijn. Ze zijn als golven op de oceaan: de golven lijken individueel en verschillend, maar in wezen zijn ze allemaal water.
Hoe zou je nog duidelijker en korter de vinger op de zere plek willen hebben? Het is allemaal geloof in het bestaan van een 'ik' en die moet het bij het rechte einde hebben, dus bakkeleien we maar tot in het oneindige door. Mensen ga nou toch eens op zoek naar die ervaarder, dat geweldige ik en kijk of die wel bestaat, doe nou eens een keer dat gedegen zelfonderzoek.
Laurens is offline   Met citaat reageren