Discussie: Stelling van de dag
Los bericht bekijken
Oud 10 October 2024, 09:47   #17
Laurens
Jubilaris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat het ‘ik’ een illusie is, dat heb ik al heel lang geleden ervaren, in mijn kindertijd. Voor zover ik heb kunnen achterhalen, was het ergens rond mijn 14e jaar, toen ik me een beetje bewust werd van mezelf.
Dat kan wel zo zijn, maar daarvoor en daarna is je rugzakje met dikke vette koeienletters 'IK' erop opvoedkundig en gerelateerd alleen maar gevuld. Inmiddels draag je die als een enorme last met je mee. Het je realiseren, ervaren en bewust worden zijn daarvoor niet de geëigende oplosmiddelen.

Overigens, het 'ik' bestaat uit gedachten en van gedachten is bekend dat?
Juist... dat ze uiterst vluchtig zijn. Dus zo'n ballonnetje 'ik' is al snel door te prikken en dat weet dat ballonnetje zelf ook vandaar dan ook het leger er om heen in de vorm van een 'ego' om het te beschermen. Met die instandhouding van dat 'ik' zijn we feitelijk fulltime bezig.

We bevestigen doorlopend elkaars bestaan. En je moet dan ook voorkomend en beleefd zijn van de forumleiding op een forum dat de egobescherming hoog in het vaandel heeft. Bedenk hoeveel energie je overhoudt indien je van al die voorschriften om dat dagelijkse veeleisende ritueel in stand te houden en die we elkaar, op straffe van uitsluiting, opleggen, verlost bent.
Laurens is offline   Met citaat reageren