Discussie: Stelling van de dag
Los bericht bekijken
Oud 10 October 2024, 10:01   #18
Laurens
Jubilaris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ChatGTP
Neti-neti, niet dit, niet dat: Het verwijst naar het proces van eliminatie. Door alles wat je niet bent te identificeren, kom je dichter bij wat je wel bent.
Juist

Citaat:
Overstijgt dualiteit: Het gaat erom los te komen van de dualistische manier van denken (goed/slecht, zwart/wit).
Daar gaat het niet om.

Citaat:
Hoe kun je 'neti-neti' in de praktijk brengen?

Meditatie: Door regelmatig te mediteren kun je je gedachten tot rust brengen en je bewustzijn naar binnen richten. Observeer je gedachten en gevoelens zonder oordeel.
Zelfreflectie: Stel jezelf voortdurend de vraag: "Ben ik dit?" en pas dit toe op alles wat in je opkomt: gedachten, emoties, lichamelijke sensaties, identiteit, bezittingen, etc.
Loslaten van identificatie: Leer om je niet te identificeren met je gedachten, gevoelens of bezittingen. Je bent meer dan dat.
Ervaren van het 'zijn': In plaats van te zoeken naar een antwoord op de vraag "Wie ben ik?", probeer je te richten op het ervaren van het 'zijn' zelf. Dit is een directe ervaring die niet in woorden kan worden uitgedrukt.
Zo werkt dat dus niet. Dat wordt al eeuwen zo gedaan zonder enig succes.

Citaat:
Waarom is het antwoord altijd 'neti-neti'?

De beperkingen van taal: Taal is een instrument om de wereld om ons heen te beschrijven, maar het kan nooit volledig vatten wat we werkelijk zijn.
De dynamische aard van het bewustzijn: Ons bewustzijn is voortdurend in beweging en verandering. Het is dus moeilijk om een statisch antwoord te vinden op de vraag "Wie ben ik?".
De essentie is ondefinieerbaar: De essentie van wie we zijn is iets dat ervaren moet worden, niet begrepen. Het is iets dat voorbij woorden gaat.
Het juiste antwoord is:
Omdat als je het onderzoek goed uitvoert er niets blijkt te zijn dat bestaat. Dat we een vermeend leven leiden. Dat alles wat er bestaat het geloof er in is. Dat is het antwoord van neti-neti.

Maar voor velen een brug te ver en dan gaan ze maar wat priegelen in de marge om hetzelfde resultaat te krijgen. Een huis komt niet tot stand door er over te lullen maar door te metselen.

Citaat:
Wat zijn de voordelen van het beoefenen van 'neti-neti'?

Verminderde identificatie met het ego: Je voelt je minder vastgeketend aan je persoonlijke verhaal.
Verhoogd bewustzijn: Je wordt je meer bewust van het huidige moment en van de eenheid van alle dingen.
Verminderde angst en stress: Door los te laten van de behoefte om jezelf te definiëren, ervaar je meer innerlijke rust.
Diepere verbinding met jezelf en anderen: Je ontdekt een diepere betekenis van het leven.
Als je uit bent op voordelen begin er dan maar gelijk niet aan. Het levert je namelijk helemaal niks op. Als je wat wilt bereiken doe dan datgene wat er hierboven staat bij het 'in de praktijk brengen van neti-neti. Het is namelijk helemaal niet verkeerd om bewust te worden en te zien wat je anderen en de wereld in je onbenulligheid aandoet. Bewustwording is second best.

Citaat:
Het pad van zelfontdekking is een persoonlijke reis. Er is geen 'juiste' manier om 'neti-neti' te beoefenen. Het belangrijkste is om nieuwsgierig te blijven en open te staan voor nieuwe ervaringen.
Onjuist. Het is niet persoonlijk, het is geen reis en er is een manier van beoefenen. Het gaat absoluut niet om nieuwsgierig te blijven en open te staan voor nieuwe ervaringen, indachtig het gegeven 'alles wat veranderlijk is ben je niet'. Dus op die wijze kom je nooit bij 'wat' je bent.

Er is tot op heden maar één manier werkzaam en dat is gedegen zelfonderzoek ongeveer overeenkomstig de wijze van Descartes en Byron Katie. Maar het moet alleen niet beperkt blijven tot de persoonlijke problematiek of de wens van een 'ik' om te ontdekken.

Het begrip 'gedegen zelfonderzoek' is niet zo maar een kreet die je overal maar kunt loslaten en interpreteren zoals je wilt. Het is een gedegen onderzoek op basis van neti-neti (ook wel waarheidvinding geheten) naar de waarheid van gedachten. Het gaat dus om eliminatie van datgene wat niet waar is. Bij datgene wat niet waar is blijven we dan ook niet stilstaan en gaan verder met de volgende aanname. Dus lullen op een forum gaat het niet doen want mogelijkheden opwerpen vraagt alleen maar meer onderzoek. Het lijkt bijna ondoenlijk om alle gedachten aan dat onderzoek te onderwerpen maar het effect ervan is dat geloofwaardige gedachten exponentieel afnemen en het proces tot een eind komt. Een belangrijk kenmerk van gedegen zelfonderzoek is dat gedachten omtrent het bestaan van het 'ik', de doener in deze, ook op waarheid onderzocht worden.

Ik blijf stipuleren dat het van het grootste belang is dat het 'ik' ook bij dat onderzoek wordt betrokken. En daar wringt de schoen, het 'ik' wil niet aan importantie verliezen en werkt niet mee.

Laat je evenmin leiden door populaire kreten als je hoeft niks te doen. Het is hard werken.

Laurens is offline   Met citaat reageren