Discussie: Stelling van de dag
Los bericht bekijken
Oud 12 October 2024, 08:30   #19
Laurens
Jubilaris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stel je voor, nu komen Jij en Ik aan bij de top, vraag niet hoe, maar we staan beide op de top.

Is het nu mogelijk dat Ik als topper als waar en werkelijk ga onderwijzen.... dat noch de wereld noch de wezens zijn geschapen door een God... Ik ga onderwijzen dat er geen sprake is van een scheppende God.

Is het mogelijk dat jij als topper als waar en werkelijk gaat onderwijzen...zowel de wereld als de wezens zijn geschapen door een God.

Kunnen wij op de top hele verschillende inzichten hebben op wat waar en werkelijk is?
Of hebben wij aangekomen op de top noodzakelijkerwijs ook dezelfde inzichten in het leven?

Stel dat we nu eens dat we niet dezelfde inzichten hebben, staan we dan wel op dezelfde top?
Waarom zou je dan zeggen dat je op dezelfde top bent aangekomen?
Heb je dan niet een hele andere berg beklommen waardoor je nu een heel ander uitzicht hebt dan mij?
De top staat hier kennelijk voor gerealiseerd en de vraag is delen we gerealiseerd zijnde dezelfde ideeën. Dat is in het kader van gedegen zelfonderzoek natuurlijk een belachelijke vraag, wetende dat ideeën veranderlijk zijn en dientengevolge niet waar. Evenzo gaat dat met ervaringen want het blijven, gerealiseerd of niet, toch subjectieve belevingen. De discrepantie zit dan ook alleen maar in het veranderlijke waarvan het kenmerk is dat we ze geloven. Weten wat je bent betekent niet dat je dan ook geen onware ideeën meer kunt hebben, het enige verschil zal zijn dat je ze niet meer uitkraamt met een stelligheid als zou het waarheid bevatten, anders dan de subjectief beleefde.

Het is wel zo dat de belangstelling voor al dat veranderlijke verdwijnt maar je kunt een door jou als schitterend beleefde zonsondergang nog steeds wel delen. Echter wanneer het op Waarheid aankomt herken je die onmiddellijk en zal er geen wederwoord op verschijnen.
Laurens is offline   Met citaat reageren