Discussie: Stelling van de dag
Los bericht bekijken
Oud 19 November 2024, 09:12   #33
Laurens
Jubilaris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho/ervaringsdeskundige
Vanuit boeddhistisch perspectief wordt het "ik" gezien als een illusie, dan kan het in wezen ook geen obstakel zijn voor volledige bevrijding.
Dat is de gevolgtrekking en het gevolg van neo-advaita. Hypothese op hypothese. Geen onderzoek gedaan en dus niet bekend met de feitelijke omstandigheid.

Als Steve het zo bedoeld, dan heeft hij daarin volkomen gelijk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje/Steve
De illusie uit de illusie te zijn is een obstakel, hoewel een illusie. Want het houdt een illusie in stand. Zien dat “ik” een illusie is, doorbreekt de illusie uit de illusie te zijn niet. Integendeel het kan de illusie uit de illusie te zijn voorgoed in stand houden als het niet gepaard gaat met de cruciale stap dat de neigingen die het ondanks dit inzicht in stand houden worden weggewerkt.

Zonder dat laatste is er geen Boeddhistische bevrijding, misschien wel (neo)-Advaita bevrijding, maar geen Boeddhistische. Dus hoewel het vechten tegen de bierkaai is, en de illusie uit de illusie te zijn, juist door de blindheid voor wat zich nog voordoet, niet te doorbreken is, en dat dus ook niet mijn betrachting is, zal ik tegenwicht blijven bieden voor als dit hardnekkig toch gelijkend aan Boeddhisme wordt gebracht. Gewoon omdat het niet juist is en contraproductief te lezen op een forum die gaat over Boeddhistische bevrijding. Daarom, alleen daarom.

Bron
Het 'wegwerken' en 'doorbreken' is wat makkelijk gezegd want hoe doorbreek je de illusie. Hier is dat gedegen zelfonderzoek doen maar Boeddhistisch? Moet je je dan jarenlang bekwamen en door al die richtlijnen van Boeddha heen werken? Kan dan alleen het thuis zijn in de materie van het boeddhisme een Boeddhistische bevrijding opleveren. Is dat niet een sectarisch voorbehouden exceptionele positie, alleen voor Boeddhisten weggelegd. Als realisatie het doel is en weggelegd voor iedereen waarom dan niet over de schutting kijken hoe ver anderen daarin gevorderd zijn. Kijken in hoeverre we daarmee de hele mensheid kunnen 'dienen'. Dienen zonder aanzien des persoons.