Discussie: Stelling van de dag
Los bericht bekijken
Oud 19 November 2024, 09:44   #34
Laurens
Jubilaris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho
Hiermee sluit ik aan bij de kern van veel mystieke tradities: zodra de illusie van een afgescheiden "ik" volledig doorzien wordt, verdwijnt de vraag of het "ik" gered moet worden of überhaupt gered kan worden. Het hele idee van redding verliest zijn betekenis omdat er simpelweg geen entiteit is die gered hoeft te worden.
Wat een heerlijke neo-advaita-logica.

Waarom zoeken naar bewijs in de mystieke tradities?
Wel omdat het een hypothetische veronderstelling betreft die alsmaar onderbouwing behoeft. Net als denken te bestaan vraagt dat continu bewijs.

Citaat:
Wat overblijft, is een directe ervaring van de werkelijkheid zoals die is—zonder concepten, zonder dualiteit, zonder scheiding. Vanuit deze staat wordt duidelijk dat het idee van een "ik" dat iets mist of moet bereiken, altijd al een constructie was. De bevrijding is dan niet iets dat bereikt wordt, maar een herkennen van wat altijd al zo was.
Alles wat je van internet haalt is namelijk hypothese. En doende met de hypothese is het nog maar een klein stapje om jezelf ook als zijnde gerealiseerd te kunnen hypnotiseren. Zoals alsmaar verkondigd 'is alles een illusie' maar is dat jouw ervaring of opnieuw weer een hypothese. Uiteindelijk leven we allemaal de illusie maar er is verschil iets dergelijks te 'weten' of die omstandigheid te 'geloven'. Sta met beide benen op de grond en doe gedegen zelfonderzoek and find out.