Discussie: Stelling van de dag
Los bericht bekijken
Oud 25 November 2024, 09:11   #39
Laurens
Jubilaris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho
Wat Steve & I'm a loser op dit Boeddhaforum schrijven en ook jaren op Laurens' "waarheidvinding" schreven is inderdaad prietpraat over een concept als "Zelf-realisatie" terwijl geen van hen wat dan ook gerealiseerd heeft.
Evenmin Laurens himself. Laurens is de naïviteit zelve wat hij keer op keer bewijst en bewezen heeft met zijn "ik herken Waarheid in jou" om dan een (lange) tijd later daar weer op terug te komen. Had hij zich toch blijkbaar weer voor de zoveelste keer vergist... ::)
Nogmaals het gaat hier niet over het aanwijzen van wie denkt zich gerealiseerd te hebben, maar om een individuele zoektocht waarbij geen enkele externe factor er toe doet. Ook niet of iemand zegt zichzelf gerealiseerd te hebben. Daarentegen, voor ego's moet vaak de kundigheid om zelfs maar behulpzaam te kunnen zijn worden bewezen en wordt er iets gezegd als 'het gedegen zelfonderzoek te hebben afgerond' oftewel met andere woorden let op 'ik weet waarover ik het heb'.

Veelvuldig gaat het hier over 'Waarheid herkennen'. Dus niet aangevuld met 'in jou'. Het gaat dan om datgene wat iemand schrijft. Waarheid is niet aan veranderlijkheid onderhevig, maar de vertolker en de ontvanger wel. In het onderhavige geval ging het om een forumlid die op een andere wijze dan middels gedegen zelfonderzoek tot uitspraken kwam die gekenmerkt werden door Waarheid. Tot dat bleek dat hij helemaal geen weg had gevonden maar anderen vakkundig na kraaide.

Waarheid blijft dat onder alle omstandigheden, dus van het herkennen kan niks worden teruggenomen, maar wel kan de vertolker in een ander daglicht worden bezien.

Zulke kenmerken worden overal gevonden, onder anderen in uitspraken van Jezus. Maar voor mij die z'n halve leven lang bezig is geweest met het zoeken van een 'begaanbare' weg en alleen 'gedegen zelfonderzoek' had gevonden was het een openbaring dat er ook een andere bleek te zijn. Ik heb deze persoon dan ook met meer dan de gebruikelijke belangstelling enige tijd gevolgd.

Om dezelfde reden heb ik Darsho gevolgd die middels psychedelica tot kenmerkende bevindingen was gekomen. Ik volg zijn weg nog steeds met belangstelling, zei het met een grote portie scepsis. Want waarom (bij voorbeeld) heb je het nodig jezelf middels een ander te verheffen?

En daarbij waarom blijf je zo bezig overal bevestiging vandaan te halen als je weet wat je bent. Dat is maar moeilijk te rijmen met een gerealiseerde staat. Maar zoals vaker gezegd, het hebben van een ego is moeilijk te verdonkeremanen. Vroeger of later komt de aap toch wel uit de mouw.

Kortom tot op heden kan ik alleen nog maar het doen van gedegen zelfonderzoek aanbevelen.