Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho
Ook volgens Nāgārjuna zijn er geen lijden en problemen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gouden middenweg & de wilde natuur
Neen, dat klopt niet wat je zegt.
Het enige dat men zegt is dat lijden causaal is. "Het lijden is er ..."
en dat de beëindiging van lijden causaal is; "Het inzicht in leegte leidt tot bevrijding"
En dat is ook de basis van het boeddhisme, zie het lijden (begrijp wat ik = boeddha, versta onder lijden) en zie het einde van lijden (begrijp wat ik=boeddha, versta onder einde van lijden,) en ziehier het pad dat voert tot beëindiging van lijden.
zeggen dat er geen lijden is of geen problemen is er met de haren bijgetrokken.
prietpraat, pseudo-mystiek pronken;
Bron
|
|
Dat lijkt er meer op.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ervaringsgetuige/Darsho
Het is maar hoe je het bekijkt hé. ;)
Is er nog is een "ik" dan is er lijden en zijn er problemen, is er geen "ik" meer dan is er liefde.
|
Er is altijd een 'ik' als zijnde de kapitein op het schip en ook die overkomt gebeurtenissen die te maken hebben met lijden. Zo'n uitspraak als hierboven heeft weer alle schijn van neo-advaita prietpraat. Advaitisch bezien is er niemand, dus ook niemand die iets overkomt, dat wil niet zeggen dat 'overkomen' geen voorbijtrekkend of langskomend fenomeen is.
De omstandigheid dat je de oceaan bent wil niet zeggen dat er geen golven zijn.
Het is zo dat het woord lijden een beladen woord is en dan gaat de lading er van pijn veroorzaken. Vervang je dat door een woord met een minder beladen connotatie zoals 'liefde' dat is het minder zwaar te ondergaan of beter gezegd wordt het gretig ontvangen. Wordt het geen 'liefde' of 'lijden' genoemd dan is er slechts een gewaarwording (die op persoonlijke titel pas een al dan niet plezierige omstandigheid aangeeft) waarmee de gedachten niet onmiddellijk op de loop zijn gegaan.