Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho
Er zijn inderdaad gegronde redenen om voorzichtig te zijn met het gebruik van Artificiële Intelligentie (AI) bij gedegen zelfonderzoek in de context van Advaita Vedanta:
|
Gedegen staat op dit forum niet voor grondig zoals AI dat kennelijk interpreteert en hanteert, maar betekend dat het 'ik' of 'ego' zelf ook onderwerp is van zelfonderzoek. In advaita is sprake van zelfonderzoek en niet van 'gedegen' zelfonderzoek. Het juist hanteren van begrippen met specifieke betekenis luistert daarom nogal nauw. Is in de advaita, in ieder geval vlgs AI, een (gekwalificeerde) leraar wenselijk, bij gedegen zelfonderzoek is deze bijvoorbeeld dan weer volstrekt overbodig.
Het gaat me niet om mijn gelijk, maar wil de gelegenheid aangrijpen om het geloof aan te tonen in, alsmaar weer, een stug vastgehouden idee zonder ook maar de geringste intentie zo'n gedachte te onderzoeken op waarheid. Alsmede ook hoe aan vertolkers, in casu dan AI (maar evengoed Balsekar, Boeddha) kritiekloos autoriteit wordt toegekend en daarbij dat dat vervolgens overal vrolijk wordt na en rond gekraaid zonder dat degene, of ergens iemand, zelf eens over het geschrevene kritisch nadenkt. Daarin schuilt het gevaar van al het geschrevene en in casu AI terwijl gedegen zelfonderzoek geen schrifturen, noch in boeken noch op fora, benodigd. En zonder roemruchtige voorganger waarvan verondersteld wordt dat deze de wijsheid in pacht heeft. Ze doen er helemaal niet toe.
Dat er, klaarblijkelijk, onder andere door mij, toch moet worden geschreven is slechts en alleen om al die bestaande ideeën onderuit te halen en ter herinnering aan waar het hier feitelijk om gaat.
Dus nogmaals, zelfonderzoek betekend een onderzoek in jou zelf naar het waarheidsgehalte van jouw gedachten en gedegen zelfonderzoek gaat aanvullend nog over het waarheidsgehalte van 'ik'.
Rectificeer dat
hier even svp.