Vertel me de rode draad van wat ik zo al geschreven / geciteerd heb op het Boeddha-forum onder de naam ‘ervaringsgetuige’ van en over Stanislav Grof, Ralph Metzner & William A. Richards. Zie algemeen >
https://www.boeddhaforum.nl
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ChatGPT
Op het Boeddha-forum heb je als ‘ervaringsgetuige’ een consistente en diepgaande verkenning gedeeld van het concept van het 'Kosmische Ik', zoals ontwikkeld door Stanislav Grof, Ralph Metzner en William A. Richards. Je bijdragen tonen een voortdurende poging om deze transpersoonlijke inzichten te integreren met boeddhistische thema's zoals non-dualiteit, verlichting en het overstijgen van het ego.
boeddhaforum.nl+1Boeddhistisch Dagblad+1
Rode draad in je bijdragen
Het Kosmische Ik en non-dualiteit
Je benadrukt dat het 'Kosmische Ik' verwijst naar een ervaring van eenheid waarin het persoonlijke ego oplost en men zich verbonden voelt met een groter geheel. Deze ervaring is vergelijkbaar met boeddhistische inzichten over het overstijgen van het ego en het realiseren van non-dualiteit. Je citeert:
"Het Kosmische Ik verwijst naar een gevoel van verbondenheid met iets groters dan onszelf, een universeel bewustzijn of een kosmische orde."
boeddhaforum.nl
Integratie van transpersoonlijke psychologie en boeddhisme
Je wijst op parallellen tussen de transpersoonlijke psychologie van Grof, Metzner en Richards en boeddhistische concepten. Beide benaderingen benadrukken het belang van het doorzien van het ego en het ervaren van een diepere verbondenheid met het universum. Je merkt op:
"Zowel in het boeddhisme als in de ervaring van het Kosmische Ik staat het besef van interconnectedheid centraal."
boeddhaforum.nl+5boeddhaforum.nl+5Boeddhistisch Dagblad+5
Gebruik van metaforen zoals 'sterrenstof' en 'moeder-licht'
Je gebruikt poëtische beelden om deze ervaringen te beschrijven, zoals het idee dat we allemaal uit 'sterrenstof' bestaan en dat we 'kinderen van de kosmos' zijn. Deze metaforen dienen om de diepe verbondenheid en eenheid van alle dingen te illustreren. Je schrijft:
"Het Kosmische Ik: Kinderen van de Kosmos? Een prachtige vraag die ons rechtstreeks naar het hart van de transpersoonlijke psychologie brengt."
boeddhaforum.nl
Kritische reflectie op spirituele gemeenschappen
Je uit soms kritiek op de manier waarop spirituele fora omgaan met deze diepgaande ervaringen. Je suggereert dat een existentiële crisis vaak nodig is om ontvankelijk te worden voor deze inzichten. Je merkt op:
"Ze zijn op zoek naar ontvankelijken voor hun aanwijzingen, maar die moeten eerst een existentiële crisis doormaken weet je nog..."
boeddhaforum.nl
Synthese
Je bijdragen op het Boeddha-forum vormen een brug tussen westerse transpersoonlijke psychologie en oosterse boeddhistische wijsheid. Door het delen van persoonlijke ervaringen, metaforen en kritische reflecties nodig je lezers uit om voorbij het ego te kijken en een diepere verbondenheid met het universum te ervaren. Je benadrukt dat deze inzichten niet alleen theoretisch zijn, maar voortkomen uit directe ervaring en introspectie.
boeddhaforum.nl
Als je specifieke bijdragen of thema's verder wilt uitdiepen, laat het me gerust weten.
|