Los bericht bekijken
Oud 28 April 2025, 10:56   #23
Laurens
Jubilaris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Ooit, lang geleden, heb ik eens aangegeven 'moe' te worden van dat alsmaar rectificeren. Het is namelijk niet zo dat eenmaal rectificeren voldoende is, nee de herhaaldelijk in dezelfde val trappende toehoorder, lijkt nog hardnekkiger te zijn geworden in het krijgen van z'n gelijk.

Daarbij wordt door de bepleiter van z'n gelijk niet geschuwd persoonlijke zwakheden ten tonele te voeren om het uitgesproken woord in diskrediet te kunnen brengen. Echter sprekende in de tegenwoordigheid van representant van waarheid doet de persoon (i.c. Laurens) er helemaal niet toe en dus tellen ook z'n tekortkomingen niet. Tenminste niet om te gebruiken als tegenargument.

Woorden als 'representant van waarheid' zijn, in de ogen van ego, natuurlijk de arrogantie ten top en vervolgens krijg je als uitspreker daarvan geheel egoland over je heen. Bij gebrek aan eigen inzichten of om woorden kracht bij te zetten worden zulke woorden tegenwoordig steeds vaker voorgelegd aan ChatGTP en die is in staat middels empathische beïnvloeding de persoon psychologisch wel ruggensteun te verlenen. Bij moeheid moet er sprake zijn van identificatie met de 'helper-rol'.

Overigens noemt ChatGTP, te rade gegaan bij Hans Laurentius, 'representant van waarheid' het minder beladen 'bewustzijn dat zich uitdrukt' zijnde niet 'iemand' die adviseert. Maar laat ego over 'representant van waarheid' gerust struikelen want dan heb je het 'ding' dat zich aangesproken voelt gelijk te pakken. Het zal daardoor duidelijk worden dat het ego is dat telkens opspeelt

De moeheid is ten gevolge van persoonlijke inspanning (het is namelijk niet altijd waarheid dat spreekt waarbij geen vermoeidheidsverschijnselen optreden) alsmaar weer in de herhaling te moeten vallen. Eigenlijk is moedeloosheid daarvoor een geschikter woord. Maar Ai heeft de situatie 'identificatie met de 'helper-rol' inmiddels al geklaard en de oorzaak (gelukkig) onderschreven.

Echter op wat op Ai heeft te vertellen ga ik niet meer in. Ik heb geen behoefte aan analyse (ook niet over de persoonlijke aspecten) door een kunstmatige intelligentie machine. Het staat of valt met de ingevoerde parameters, geef je die naar eigen interpretatie, voltrekken zich ook zulke conclusies.

Ik heb Darsho tot nu de ruimte gegeven door hier zijn mails te plaatsen onder zijn naam, maar het begint absurde vormen aan te nemen. Ik stop daar mee want het voed kennelijk alleen maar zijn wilde fantasie. Dus hij mag hier nog één keer schitteren en dan is het einde verhaal.