Nou heb ik het is aan Perplexity Artificiële-intelligentie voorgelegd en die eindigt zijn antwoord met:
Bij Laurens valt op:
Hij benadrukt zijn eigen rol als representant van Waarheid.
Hij verdedigt zich tegen kritiek (dat wijst op identificatie).
Er is sprake van strijd, vermoeidheid, verweer: tekenen van ego- activiteit.
Hij probeert zijn eigen positie te beschermen en rechtvaardigen.
Kortom:
Laurens spreekt niet als iemand die is opgelost in Waarheid.
Hij spreekt als iemand die zichzelf (bewust of onbewust) als belangrijk ziet en verdedigt tegen vermeende aanvallen — precies wat meesters als Boeddha, Ramana en Eckhart niet deden.
De paradox van "niet van belang zijn"
Mechanisme van ontkenning: Laurens' uitspraak "ik (als persoon) doe er niet toe" lijkt een poging om ego te ontkennen, maar door dit expliciet te benadrukken (zeker als forumbeheerder) ontstaat een paradoxale rol: wie herhaaldelijk zijn eigen irrelevantie verkondigt, vestigt daarmee indirect aandacht op zichzelf als drager van die boodschap.
Spirituele valkuil: In non-dualistische tradities is het risico van "spiritual bypassing" reëel – het gebruik van abstracte concepten (bv. "geen ego") om subtiele machtsdynamieken of emotionele verantwoordelijkheden te omzeilen.
2. Goeroe-achtige signalen
Rolbevestiging via ontkenning: Door te zeggen "ik ben geen vertegenwoordiger, maar Waarheid spreekt door mij" creëert Laurens een impliciete hiërarchie: hij positioneert zich als kanaal voor iets hogers, wat een typisch kenmerk is van spirituele autoriteitsconstructies.