Citaat:
Over "wat je bent is er al"
Voor mij heeft dit betekenis in deze zin: Als je water zuivert dan is het water er al natuurlijk. En je hebt een methode nodig om de vervuiling er uit te verwijderen. Dat vervuiling is te verwijderen leert dat vervuiling en water nooit echt mixen. Als je dan alle vervuiling methodisch hebt verwijderd, heb je natuurlijk niet het water gemaakt, gecreëerd, veroorzaakt. Je hebt alleen de vervuiling er uit weggenomen.
|
Zo zit dat ook met realisatie, ik bedoel dan dat je 'het' al bent. Bewustzijn, Zelf of God zijn synoniemen voor dat wat je bent. Het probleem is alleen dat je het zo niet kunt ervaren omdat je van datgene 'wat' je bent een eigen interpretatie hebt gemaakt en dat is nou precies datgene wat in de weg zit. Net als het vervuilde water ben je zelf vervuild en moet je het zuiveren. Van wat je denkt te zijn moet je gezuiverd worden. Dat bereik je niet door mensen voor te houden dat ze 'het' al zijn. Je kunt je zijnstoestand niet effectueren en het water niet drinken als het niet gezuiverd is.
Citaat:
Zuiveren kan alleen maar als wat je zuivert er al is.
|
Je bedoelt dat er water moet zijn om het te kunnen zuiveren van ongewenste verschijnselen opdat het drinkbaar wordt. De aanwezigheid van water is dus een vereiste. Daaraan voldoet ook Waarheid, hetgeen er altijd (al) is. Het gaat ook hier alleen maar om het zuiveren van dat wat er al is.
Citaat:
Zo zie ik het spirituele Pad ook. Je kunt volgens mij niet zeggen dat door beoefening, door methode, alles wordt gemaakt, gecreëerd. Dit begreep Krishnamurti volgens mij niet.
Want methode dient alleen maar om de vervuiling weg te nemen maar niet om de waarheid te maken, creëren, produceren.
Net zoals wanneer je vordert met het zuiveren van water, ook de natuurlijk eigenschappen van water alleen maar meer zichtbaard worden, zo zuivert het spirituele pad van de Boeddha volgens mij ook. Het onthult de waarheid maar methode maakt de waarheid niet. Waarheid is trouwens een synoniem voor Nibbana.
|
De vervuiling wegnemen is voldoende om zuiver water te krijgen, zo zit dat ook met waarheid, datgene wat zuiver is noemen we Waarheid. Net zoals dat er door zuivering drinkbaar water beschikbaar komt zo komt er door zuivering Waarheid. Waarheid is ook weer een synoniem van Zelf, God, Bewustzijn en is het restant product van de zuivering, net zo als drinkbaar water dat is.
Wanneer je zegt 'het onthuld de waarheid maar de methode maakt de waarheid niet' dan heb je het niet meer over Waarheid maar over de subjectief beleefde waarheid en dat is niet Waarheid. De subjectief beleefde waarheid is hier niet belangrijk dus daarover bekommeren we ons niet.