Leg je zoiets als het vorenstaande integraal voor aan Artificiële intelligentie dan kunnen die algoritmen daar niks mee. Het enige wat ze kunnen is naar het idee van het gedachtengoed van Boeddha, zoals ze dat uit verschillende publicaties hebben samengesteld wat subjectieve, alsook reeds geïndiceerde vragen stellen als “Wat gebeurt er in mij als ik deze sterke afkeer voel? Waar hecht ik aan? Wat probeer ik te beschermen?”. Daarmee de plank uiteraard faliekant misslaand.
Citaat:
De eenheid van Bewustzijn wordt zelden herkend omdat de menselijke geest gevangen zit in dualiteit, conditioneringen en intellectuele projecties. Mystici en zelf-gerealiseerden tonen echter dat bevrijding mogelijk is door radicaal zelfonderzoek, overgave en het doorzien van Mara’s illusies.
|
Dat wordt al eeuwen verkondigd en zijn inmiddels gemeenplaatsen terwijl niemand in staat is gebleken hoe dat radicale zelfonderzoek er uit zou kunnen of moeten zien. Behalve Boeddha die een zeer langdurige en gecompliceerde weg heeft bedacht, die daarnaast nog meer is toegespitst op 'persoonsverbetering' en daarmee het veraangenamen van de samenleving. Overigens hoe grappig is zo'n uitspraak 'radicaal zelfonderzoek te doen' te horen uit de mond van neo-advaitisten die immers blijven volhouden dat je niets hoeft te doen omdat je het al bent. Overigens de methode die je kunt gebruiken heet hier waarheidvinding en overal is te lezen hoe dat in z'n werk gaat.
Citaat:
Zoals Ramesh Balsekar stelt: "Bevrijding ligt niet in het veranderen van de wereld, maar in het herkennen van wat altijd al aanwezig is."
|