Citaat:
Zoiets als een Ego-dood wordt niet beschreven in de Pali suttas. Ik denk omdat de suttas leren dat Ego ook nooit werkelijk geboren is. Het is eerder een hele stevige indruk op de geest. Het effect van eindeloos veel levens Ik en mijn maken van verschijnselen.
|
Dat ego dood moet is dan ook een van de verkeerde interpretaties. Het ego moet worden ‘doorzien’ als een storende factor. Dat is wat er hier wordt voorgehouden. Niet geboren komt wel overeen met wat we hier het aannemen van een ego noemen. Wel is opgemerkt dat gerealiseerd zijnde alle egokenmerken, zoals bijvoorbeeld de claim gerealiseerd te zijn, zijn verdwenen. Zelfverklaarde gerealiseerde doen dan ook veel moeite de egokenmerken te verdonkeremanen. Jammer voor hen verloochent ego zich nooit of te nimmer.
Citaat:
Als je de indruk hebt dat een touw een slang is, dan ben je feitelijk misleid. Ik heb het idee dat de suttas net zo leren: Als je indruk hebt dat datgene wat ziet, hoort, voelt en kent een soort mentale entiteit is, een zelf, Ik/ Ego is, dan ben je misleid. Zo begrijp ik het althans. Ik geloof niet dat de Boeddha dit bedoelde als veroordeling.
Eigenlijk kun je dus zeggen dat het enkel gaat om misleiding, vertekend begrip van zaken. Het onder de indruk zijn. Het gaat volgens mij nooit werkelijk om de geboorte en dood van een Ego, maar om indrukken die ons wel of niet meer beheersen en misleiden. Zolang zulke indrukken ons kunnen misleiden (begoocheling), in de greep hebben, is er van ontwaken en bevrijding geen sprake.
|
Zo mag dat ook worden bezien.
Citaat:
Maar komt er meer ruimte en krijgen indrukken minder grip op je, dan ben je op weg, zeg maar, om je van die grip die begoocheling heeft te bevrijden. Wijsheid lijkt hier altijd de beslissende factor en nooit wat je dan ook ervaren hebt.
Ik denk dat mensen over Ego-dood spreken omdat dit kennelijk de dramatische belevingswijze is van die mensen. Ik vind die dramatiek verdacht, juist omdat het gebaseerd is op de notie dat Ego werkelijk bestaat en eens geboren is. Maar als je vrijer wordt van indrukken is dat niet zo dramatisch, volgens mij. Het is juist nogal gewoon.
|
Gelukkig zijn er nog nuchtere onderzoekers die zich niet laten meeslepen in sensatie verhalen.
Citaat:
Maar ook herboren worden kan verkeerd gaan @ervaringsgetuige. Mensen kunnen na een bepaalde spirituele ervaring herboren worden als hele vervelende onaangename mensen. En claims doen die niet realistisch zijn.
|
Claimen gerealiseerd te zijn is ridicuul. Iets wat jou kan overkomen of toebehoren is in contradictie met wat realisatie is.
Citaat:
Dat hele beroep dat mensen altijd maar doen op die ene doorbraak, die ene ontmoeting met, die ene ervaring, of niet ervaring, die ene...het is allemaal heel verdacht vind ik.
Noem me maar filosoof, scepticus, ik volg hierin mijn gevoel. Helaas vinden mensen dat vervelend, aanmatigend etc.
So be it.
|
Citaat:
Zoals Francois het stelt bepalen dus andere krachten, -anderen wezens hier boven,- of je ontwaakt of niet?
Nou kun je denken, wat doet het er toe?
Het doet er voor mij toch wel toe. Want als het zo gaat als Francois meende, dan heeft de Boeddha iets over het hoofd gezien.
Het is nogal wat dat de Boeddha nooit begrepen heeft dat diens ontwaken hem werd vergund door wezens hier boven.
Kennelijk was de Boeddha dan toch nog begoocheld dat hij dit nooit heeft gezien?
Want de suttas doen niet verslag van de gunst van de Goden als conditie of zelfs oorzaak van ontwaken en bevrijding.
Maar ik weet wel, dat heel veel mensen, spiritisten, zo denken. Overal zitten hogere machten achter, wijzere wezens, en die zitten eigenlijk aan de touwtjes en ook zij bepalen het lot van iemand.
Maar zoiets is toch, vind ik, juist in strijd met de hele notie van bevrijding.
|
Mooi nu het omgekeerde het geval is en Boeddhisten psychedelica gerealiseerden (die zeggen dat met behulp van bovennatuurlijke krachten voor elkaar hebben gekregen) kritisch te benaderen en nader te laten bezinnen. Maar wel tekenend voor ego te stipuleren tot de uitverkorenen te behoren. En wat te denken van dat dit onbereikbare voor gewone stervelingen er met veel plezier wordt ingewreven. Je kunt niks doen het staat in de sterren maar ik kom er hier maar al te graag mee pronken.