Citaat:
Dus het advies in de Pali sutta's is doorlopend: zie noch het materiele, noch gevoelens, noch perceptie, noch wilsformaties, noch bewustzijn als 'dit ben Ik, dit is van mij, dit is mijn zelf'.
Bouw geen identiteit er rondom.
|
Ja, dat kun je aan een kleuter, die aan het begin van z'n leven staat, zodra het het zijn identiteit aanneemt (en daarna continu daarin bevestigd wordt) zo rond z'n zesde jaar, proberen bij te brengen. Oftewel dat doe je niet of is je niet voorgehouden en dan heb je het nakijken want je hebt al je gehele leeftijd minus zes jaar aan de opbouw van een identiteit gewerkt, hard gewerkt. En je denkt nu, door Pali sutta's wijs geworden, dat nog even te kunnen veranderen. Zeer optimistisch gedacht nu het 'ik' ook al is het een vermeende entiteit (iets waar we alleen maar in geloven) stevig in het zadel verankerd zit en niet voornemens ook maar één stapje opzij te zetten.
Kortom er zit niks anders op dan het opgebouwde weer af te bouwen en dan zijn we waar het hier om gaat, gedegen zelfonderzoek doen, om deze afbouw in gang te zetten. Dat is geen sinecure hoor, te bedenken dat je je hele leven aan de opbouw ervan hebt gewerkt.