Discussie: Balsekar
Los bericht bekijken
Oud 22 May 2025, 09:27   #6
Laurens
Jubilaris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit vind ik allemaal maar ingewikkelde materie, en kan niet zeggen dat ik er iets van begrijp.
Het gaat er dan ook over dat je zelfonderzoek doet, hetgeen niet wil zeggen dat je er veel over moet lezen, uitvoerig uitspraken moet gaan analyseren en daar vervolgens over filosoferen maar doen.

Citaat:
Wie beter dan Byron Katie met haar methode “The Work” richt zich dan juist op het onderzoeken en loslaten van mentale obstakels, belemmeringen en innerlijke onrust die ons lijden bezorgen.
Haar aanpak bestaat uit het kritisch bevragen van beperkende overtuigingen en gedachten die stress, verdriet of frustratie veroorzaken. Door middel van vier fundamentele vragen en het omkeren van de gedachte, nodigt ze uit tot zelfonderzoek en het loslaten van de identificatie met deze overtuigingen.
Katie’s methode is erop gericht om de kracht van gedachten die ons beperken of ongelukkig maken te doorzien, waardoor ze hun greep verliezen en er meer helderheid en innerlijke rust ontstaat. Dit sluit nauw aan bij het boeddhistische idee dat lijden ontstaat door gehechtheid aan bepaalde mentale processen, en dat bevrijding mogelijk is door inzicht en loslaten van deze patronen.
Dat is doen en een goede start daaraan te beginnen is deze methode te gebruiken. In eerste instantie is dat een ongemakkelijke gedachte onderzoeken op het waarheidsgehalte er van, maar het is dezelfde werkwijze als gedegen zelfonderzoek je gedachten op het zijn van waar onderzoeken.

Dus als ego daar niet aan wil, immers de waakhond staat niet toe dat je aan het bestaan van 'ik' gaat tornen, wordt Katie in een verdoemdenhoekje gestopt, als zou ze een charlatan zijn. Dus niet aan beginnen dan kan 'ikje' rustig slapen zonder bang te zijn dat z'n ballonnetje wordt doorgeprikt.

Ach al dat ego gedoe is ook zo doorzichtig.