Los bericht bekijken
Oud 28 May 2025, 09:53   #10
Laurens
Jubilaris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn weg is nou eenmaal zo gelopen dat ik in alle openheid heb geluisterd naar wat wordt onderwezen. Ik ontmoette zoveel verschillen in uitleg, zulke onverenigbare verschillen over wat de Boeddha onderwezen zou hebben, dat ik behoefte kreeg aan een betrouwbare bron..
Geluisterd, met open oor naar die honderd miljoen meningen terwijl dat wat je zoekt 'Waarheid' in je verscholen ligt om als een schone slaapster te ontwaken uit jouw droom. Dit hier noemen we waarheidvinding om dat het de weg terug is naar datgene waarvan je al bent voorzien.

Citaat:
Voor mij is er geen tegenstelling tussen kennis nemen van de suttas en de ervaringsgewijze weg maar er zijn best veel mensen die constant die tegenstelling uitspelen. Hun stokpaardje. In hun wereld ben je of geïnteresseerd in teksten of in onderzoek naar het functioneren van je eigen hart en geest. Of je bent een nep beoefening of een echte.
Je kunt ook blijven doorzoeken op de plekken waar je het nooit zult vinden en ten lange leste uit ellende daarover toch terug vallen op jezelf. Waar dat wat je zoekt te vinden is.