Citaat:
Hooggevoeligheid (HSP) en autisme zijn twee verschillende, maar vaak overlappende, fenomenen. Autisme is een neurologische ontwikkelingsstoornis, terwijl hoogsensitiviteit een persoonlijkheidskenmerk is. Hooggevoeligheid kan bij mensen met autisme meer uitgesproken zijn, maar het is niet noodzakelijk aanwezig bij alle mensen met autisme, noch zijn alle hooggevoelige mensen autistisch.
|
Nou wordt het etiket ASS, althans in Nederland, nogal snel opgeplakt op basis van slechts een enkel aspect uit het spectrum, weet ik uit ervaring. Persoonlijk ben ik namelijk erg gevoelig voor geluid. Ik kon nogal opgewonden raken en vluchtneigingen krijgen bij het horen van met name het geluid van bladblazers. En Propersona een instituut in Nederland zou een training hebben om te wennen aan een bepaalt geluid. Maar ze konden me die training op kosten van de zorgwet niet laten doen zonder een diagnose en omdat gevoeligheid voor geluid een aspect is van ASS werd dat het dus.
Overigens heeft de training helemaal niets uitgehaald. Ik blijf een grote voorliefde voor stilte houden en al de drukte, lawaai en muziek in de wereld is mij een gruwel.
Behalve gevoeligheid voor prikkels herken ik overigens geen andere aspecten uit het spectrum van ASS hetgeen toch wel frappant is. Aan empathie bijvoorbeeld ontbreekt het mij totaal niet.
Citaat:
Mensen met autisme hebben vaak moeite met het herkennen van emoties en gevoelens, terwijl HSP's juist goed voelen aan wat anderen voelen.
|
Ik heb overigens geen enkele moeite met het dragen van een etiket, maar wel tegen de vooroordelen die dienaangaande geuit worden. Het fenomeen komt ook voor bij hoog gevoeligheid (HSP) en als dat etiket zo makkelijk kan worden opgeplakt door een instituut dat een diagnose nodig heeft om te mogen behandelen moet die gestelde diagnose met een flinke korrel zout worden genomen.
En dan hebben we nog hyperacusis
Citaat:
Waarom ben ik zo gevoelig voor geluiden?
Mensen met hyperacusis ervaren veel of sommige geluiden als te sterk, onaangenaam of zelfs pijnlijk, omdat hun tolerantie voor geluid is afgenomen. In veel gevallen lijkt er geen duidelijke schade aan het gehoor te zijn, maar blijkbaar worden geluidsprikkels te sterk verwerkt door de hersenen.
|
Jaja het is een beproeving om te leven in een overbevolkte lawaaierige wereld.
Citaat:
Hoogsensitieve mensen (HSP) hebben een gevoeliger zenuwstelsel waardoor prikkels vaak intenser binnen komen. Daarnaast speelt ook een diepgaande manier van verwerken bij hoogsensitiviteit een rol. Je kan bij een teveel aan zintuiglijke prikkels zoals geluid daardoor sneller last hebben van overprikkeling.
|