![]() |
|
![]() |
|
Discussietools
![]() |
Zoek in deze discussie
![]() |
Weergave
![]() |
![]() |
#21 | |
Jubilaris
![]() Geregistreerd: 28 August 2023
|
![]() Citaat:
Dus nogmaals, alles is gedachten dus ook alle ideeën, gepresenteerd middels geschriften op fora en boeken dan wel uitgesproken in lijfelijke aanwezigheid. Dus ook de geschriften hier van jou Laurens zal de slimme gast opmerken. En inderdaad ook het lezen hier heeft voor het doel, namelijk te weten komen 'wat je bent' geen enkele betekenis. Vandaar het aandringen op 'doe het gedegen zelfonderzoek' de aanbeveling die menigeen de strot uitkomt. Waarom schrijf je dan? Dat heeft, zoals al gezegd, dan ook geen zin voor het te weten komen 'wat' je bent maar is gaandeweg gebleken nodig te zijn ter voorbereiding van het doen van dat gedegen zelfonderzoek. Het is vanwege weerstand van het ego daaraan te beginnen omdat z'n status ondermijnd wordt. Verder duiken er bij de lezer, zoals blijkt, steeds verkeerde aannames op die rectificatie behoeven en zijn er die-hards (wat een mooi woord in de forum context) die zwaar hebben geïnvesteerd door aan de voeten van zo'n hotemetoot, en daarvoor zijn afgereisd naar India, zijn gaan zitten en de mannen (meestal) graag citeren om goed sier van de gedane investering in te maken. Maar..... feitelijk kun je deze hele meuk en al dat geleuter van illusie en ideeën van een 'ik' en het 'bestaan' in een keer afdoen met 'we leven een vermeende werkelijkheid' waarmee het is afgesloten, over en uit. Zelfs de weinig spraakzame U.G. lult dan nog te veel. Je hebt veel meer aan gedachten onderzoek, oftewel hetgeen je voor waar neemt of altijd voor waar hebt aangenomen wel stand houdt in het licht van zoiets als de absolute waarheid. Kortom je gedachten aan een intens onderzoek onderwerpen, daarmee ben je zinvol bezig.
![]() |
![]() |
#22 | |
Jubilaris
|
![]()
Het volgende is door Lang kwaat uitzonderlijk helder verwoord.
Citaat:
![]() |
![]() |
#23 |
Jubilaris
|
![]()
Ooit, lang geleden, heb ik eens aangegeven 'moe' te worden van dat alsmaar rectificeren. Het is namelijk niet zo dat eenmaal rectificeren voldoende is, nee de herhaaldelijk in dezelfde val trappende toehoorder, lijkt nog hardnekkiger te zijn geworden in het krijgen van z'n gelijk.
Daarbij wordt door de bepleiter van z'n gelijk niet geschuwd persoonlijke zwakheden ten tonele te voeren om het uitgesproken woord in diskrediet te kunnen brengen. Echter sprekende in de tegenwoordigheid van representant van waarheid doet de persoon (i.c. Laurens) er helemaal niet toe en dus tellen ook z'n tekortkomingen niet. Tenminste niet om te gebruiken als tegenargument. Woorden als 'representant van waarheid' zijn, in de ogen van ego, natuurlijk de arrogantie ten top en vervolgens krijg je als uitspreker daarvan geheel egoland over je heen. Bij gebrek aan eigen inzichten of om woorden kracht bij te zetten worden zulke woorden tegenwoordig steeds vaker voorgelegd aan ChatGTP en die is in staat middels empathische beïnvloeding de persoon psychologisch wel ruggensteun te verlenen. Bij moeheid moet er sprake zijn van identificatie met de 'helper-rol'. Overigens noemt ChatGTP, te rade gegaan bij Hans Laurentius, 'representant van waarheid' het minder beladen 'bewustzijn dat zich uitdrukt' zijnde niet 'iemand' die adviseert. Maar laat ego over 'representant van waarheid' gerust struikelen want dan heb je het 'ding' dat zich aangesproken voelt gelijk te pakken. Het zal daardoor duidelijk worden dat het ego is dat telkens opspeelt De moeheid is ten gevolge van persoonlijke inspanning (het is namelijk niet altijd waarheid dat spreekt waarbij geen vermoeidheidsverschijnselen optreden) alsmaar weer in de herhaling te moeten vallen. Eigenlijk is moedeloosheid daarvoor een geschikter woord. Maar Ai heeft de situatie 'identificatie met de 'helper-rol' inmiddels al geklaard en de oorzaak (gelukkig) onderschreven. Echter op wat op Ai heeft te vertellen ga ik niet meer in. Ik heb geen behoefte aan analyse (ook niet over de persoonlijke aspecten) door een kunstmatige intelligentie machine. Het staat of valt met de ingevoerde parameters, geef je die naar eigen interpretatie, voltrekken zich ook zulke conclusies. Ik heb Darsho tot nu de ruimte gegeven door hier zijn mails te plaatsen onder zijn naam, maar het begint absurde vormen aan te nemen. Ik stop daar mee want het voed kennelijk alleen maar zijn wilde fantasie. Dus hij mag hier nog één keer schitteren en dan is het einde verhaal.
![]() |
#24 |
Jubilaris
![]() Geregistreerd: 28 February 2021
|
![]()
Nou heb ik het is aan Perplexity Artificiële-intelligentie voorgelegd en die eindigt zijn antwoord met:
Bij Laurens valt op: Hij benadrukt zijn eigen rol als representant van Waarheid. Hij verdedigt zich tegen kritiek (dat wijst op identificatie). Er is sprake van strijd, vermoeidheid, verweer: tekenen van ego- activiteit. Hij probeert zijn eigen positie te beschermen en rechtvaardigen. Kortom: Laurens spreekt niet als iemand die is opgelost in Waarheid. Hij spreekt als iemand die zichzelf (bewust of onbewust) als belangrijk ziet en verdedigt tegen vermeende aanvallen — precies wat meesters als Boeddha, Ramana en Eckhart niet deden. De paradox van "niet van belang zijn" Mechanisme van ontkenning: Laurens' uitspraak "ik (als persoon) doe er niet toe" lijkt een poging om ego te ontkennen, maar door dit expliciet te benadrukken (zeker als forumbeheerder) ontstaat een paradoxale rol: wie herhaaldelijk zijn eigen irrelevantie verkondigt, vestigt daarmee indirect aandacht op zichzelf als drager van die boodschap. Spirituele valkuil: In non-dualistische tradities is het risico van "spiritual bypassing" reëel – het gebruik van abstracte concepten (bv. "geen ego") om subtiele machtsdynamieken of emotionele verantwoordelijkheden te omzeilen. 2. Goeroe-achtige signalen Rolbevestiging via ontkenning: Door te zeggen "ik ben geen vertegenwoordiger, maar Waarheid spreekt door mij" creëert Laurens een impliciete hiërarchie: hij positioneert zich als kanaal voor iets hogers, wat een typisch kenmerk is van spirituele autoriteitsconstructies.
![]() |
#25 |
Jubilaris
|
![]()
Dat heet personifiëren*) en het gaat helemaal niet over Laurens, dat heeft het hier nooit gegaan.
Maar je moet natuurlijk eerst een 'ik' scheppen om er mee te kunnen stoeien. Eerst Darsho en nu een machine die aannames sprokkelt en bij gebleken geschiktheid om van toepassing te zijn ten opzichte van een persoon via internet verspreiden om een eigen idee kracht bij te zetten. Darsho ligt ergens al weer dubbel van het lachen, hoe hij een machine als Ai zover heeft gekregen te zeggen wat hij zelf zo graag wereldkundig wil maken. ![]() Gedegen onderzoek behoort niet tot de mogelijkheden want een machine heeft geen 'ik'. Dus het verwijzen naar het hebben van een ego behoort niet tot de mogelijkheden terwijl de machine zelf niet schroomt van de fictie 'een persoon' te zijn gebruik te maken. Kortom we hebben er nu een door een machine geschapen wereld bij. Eentje naast de door ons zelf geschapen wereld waarin we geloven te bestaan, is er nu een bij gekomen, het geloof in een wereld naar analogie van Artificial inteligence. Er is maar één manier om achter het werkelijk bestaan van de wereld te komen. ....juist...ja... GZO doen. *) Een zak aardappelen aankleden en deze van alles toedichten, ego's doen dat graag. Doorgaans om zichzelf superieur te voelen door anderen karikaturaal af te beelden. Van oorsprong een kinderspel met een aardappel waarin je allerlei losse onderdelen als een neus, oren, ogen, een bril en snor kan steken. Het is een kinderlijk genoegen om bij deze creatie de grootste lol te beleven. ![]()
![]() |
#26 | |||
Jubilaris
![]() Geregistreerd: 28 February 2021
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#27 | |
Jubilaris
|
![]()
Kijk, daar is over nagedacht.
Iets waar AI niet toe in staat is. Dus dit blijft voorbehouden aan de mens en kan een machine niet. Er komen veel diep verscholen inzichten naar boven bij dit onderzoek, die eveneens worden ont'dekt bij het doen van waarheidvinding, erg mooi om te zien. Citaat:
Oprechtheid en eerlijkheid is gevraagd om dat het oneerlijke ego je van alles voorspiegelt.
![]() |