Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Waarheidvinding > Bewust zijn
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 29 July 2021, 13:30   #11
Bassie
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot

De Ik-illusie. Een lastig begin omdat ik opnieuw niet precies weet wat je hiermee bedoelt maar ik doe wel een poging. Op de eerste plaats zou ik willen vaststellen of we het eens zijn over het volgende:
'Het ware Ik is in essentie het bewustzijn dat de uiteindelijke waarnemer is'.
Kan je hiermee akkoord gaan?
Ik kan daar niet volledig mee akkoord gaan. Bewustzijn is de uiteindelijke waarnemer maar dan wel zelfloos. En nu ga ik wat tegenstrijdigs schrijven: je bent het zelf die constateert dat er geen zelf aanwezig is in bewustzijn. Wat dus de innerlijke vaststelling is dat er niet zoiets is als een zelf. Ten diepste is er alleen waarnemendheid en dat kan worden mee genomen naar het dagbewustzijn waar bewustzijn zintuigelijk waarneemt.

Citaat:
Als bewustzijn het ware Ik is, dan is er dus niet zozeer sprake van een Ik-illusie, in de zin dat er helemaal geen Ik zou bestaan. Er bestaat wel degelijk een Ik maar over de hoedanigheid ervan bestaat onduidelijkheid en verwarring. Wellicht bedoel je dat ook.
De illusie bestaat er uit dat dit bewustzijn zich vereenzelvigt met de menselijke machine. Hoe dat gebeurt is een mysterie. Het is een van de grote raadsels omtrent de Schepping.
Om hier verder in door te dringen zouden we de aard van bewustzijn onder de loupe moeten nemen. Dat gaat een beetje ver.
De aard van bewustzijn is vast te stellen door dat bewustzijn op enkelvoudige wijze te zijn. In die vaststelling stelt men vast dat er geen enkele weerkaatsing is, maar dat bewustzijn alleen dit ----> doet, zien! Zien de objecten met de aantekening dat er veel ge-objectiveerd kan worden. Objectivering is dan ook deel van het komen tot realisatie.

Citaat:
Als het zo is dat het bewustzijn zich vereenzelvigt met de menselijke machine dan is het vervolgens de taak deze vereenzelviging op te lossen.
Dat is een lastige opgave die zonder coaching vrijwel niet te volbrengen is.

Nee, het allerlaatste stukje (reflectie op verleden en toekomst) daarbij is coaching zelfs onwenselijk. In het vormende deel van de geest is het 'willen' aanwezig en door het opgeven van het 'willen' komt het 'voelen' in de geest tot leven.

In dat 'voelen' voelde ik aan dat dat allerlaatste stukje in volstrekte eenzaamheid diende te geschieden. Alles wat mij herinnerde aan mijn persoonlijk leven in deze wereld liet ik achter.

Het is niet bewustzijn wat zich vereenzelvigt, het is het vormende deel van de geest wat een zelf heeft geschapen en waarvan de vormende geest meent dat hij dat zelf is. In feite is het zelf een dood schepsel van de eigen geest.

Colofon