![]() |
|
![]() |
#15 | |
Kasuaris
|
![]() Citaat:
Het zelf is een noodzakelijk stadium wat de mens moet doormaken. We hebben als mens altijd al binnen de Waarheid verkeert. Ook binnen zelf. Alleen binnen de illusie kan het enkelvoudige zichzelf ontmoeten en zichzelf als een ander zien. (zelf ziet zelf) Het zelf is slechts de muur, het hokje, wat de illusie mogelijk maakt en daarmee de wereld waarin we leven. Kan ik weten 'waarom' de wereld is verdeeld in bewustzijn en vormen en 'het verhaal'? Nee, dat kan ik niet weten. Weinig zelven weten uit het laatste hokje te ontsnappen, want daarbuiten wacht de nacht, de duisternis, de leegte. De illusie zit magnifiek in elkaar: de ander bestaat toch? Ik zie hem toch zelf? Maar midden in die nacht, in die duisternis, voor die leegte vind er een wonder plaats. Dat zijn geheimen die alleen hen met zich mee dragen die de duistere nacht in durfden te gaan..... Elders lees ik iets over aandacht richten op een object, afstand, schifting en meer van dat soort theoretisch geneuzel. Oefeningetjes doen op het droge. Sinds wanneer leert een mens zwemmen op het droge?