Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Waarheidvinding > Bewust zijn
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 9 August 2021, 00:02   #15
Bassie
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido
Het zelf' verkeert nooit in nood. Hoe zou dat kunnen? het is alreeds dood, en nooit levend.
Is er behoefte (Nood) aan een zelf'? ook niet. Het ogenschijnlijke niet-zelf' vind nergens een ingang tot zelf', waar het die indruk wel laat ontstaan kaapt perceptie dat wat perceptie loos is. Dat 'kapen' is geen ego werking, het is een reactie van subjectieve inhoud zich vol en ferm te positioneren t.o.v. dat waar het geen grip op heeft.. leegte of niets'.
De inhoudelijkheid wordt dientengevolge aangezet tot een 'hoge' graad van perceptie, waarbinnen zintuigelijke, gevoelsmatige en mentale percepties vrijwel direct hun aanmatigheden verliezen. Als dit duidelijk is dan raakt de 'noodzaak van het zelf' letterlijk in verval, het valt weg in het dood (Droom) zijn.. wat het altijd al was.

De vraag kan dan zijn, wat wordt er subjectief inhoudelijk nog vertegenwoordigt als de 'noodzaak van het zelf' als begoocheling en illusie is ontmanteld?

Het zelf is een noodzakelijk stadium wat de mens moet doormaken.
We hebben als mens altijd al binnen de Waarheid verkeert.
Ook binnen zelf. Alleen binnen de illusie kan het enkelvoudige zichzelf ontmoeten en zichzelf als een ander zien. (zelf ziet zelf)

Het zelf is slechts de muur, het hokje, wat de illusie mogelijk maakt en daarmee de wereld waarin we leven. Kan ik weten 'waarom' de wereld is verdeeld in bewustzijn en vormen en 'het verhaal'? Nee, dat kan ik niet weten.

Weinig zelven weten uit het laatste hokje te ontsnappen, want daarbuiten wacht de nacht, de duisternis, de leegte. De illusie zit magnifiek in elkaar: de ander bestaat toch? Ik zie hem toch zelf?

Maar midden in die nacht, in die duisternis, voor die leegte vind er een wonder plaats. Dat zijn geheimen die alleen hen met zich mee dragen die de duistere nacht in durfden te gaan.....

Elders lees ik iets over aandacht richten op een object, afstand, schifting en meer van dat soort theoretisch geneuzel. Oefeningetjes doen op het droge. Sinds wanneer leert een mens zwemmen op het droge?

Colofon