Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Waarheidvinding > Bewust zijn
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 1 June 2014, 11:57   #11
Mihaela
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ze komen dan ook uit de sfeer van misleiders en goochelaars met het doel tot imponeren.
Ongeacht hoe intens iemand zichzelf onderzoekt, en hoe vrij van illusies wordt, ieder mens heeft mogelijk nog zijn leringen uit te trekken gedurende zijn leven.
Ieder mens die inspirerend werk heeft verricht, of wijsheden heeft getoond, zou mogelijk ook zijn menselijke beperkingen getoond hebben.
Waar kies je ervoor, voor de inspirerende gedeelde die ze achter hebben laten, of voor hun menselijke tekort?
Tot op het moment dat iemand sterft is het leven een leerschool, ook voor degene die zelfkennis onderzocht, en mogelijk tot in de diepte hebben doorgrond, geldt dat.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 1 June 2014, 12:08   #12
Mihaela
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht

Zijn er mensen hier die O. en G. gelezen hebben en er iets over willen vertellen?
Op een bijzondere wijze is het boek van Ouspensky- ''Op zoek naar het wonderbaarlijke''- in mijn handen gekomen. Ouspespensky weergeeft de leer van Gurdieff in zijn boek, en laat ook een stukje van zijn zoektocht daarin zien.
Ik ben al jaren, en nog steeds, er door geïnspireerd. Het was voor mij niet zomaar een boekje dat ik las, en me er door geïnspireerd voelde, en mijn leven ging verder of zo...
Rond de tijd dat ik de keuze had gemaakt om mezelf werkelijk onder ogen te zien, werd het boek me zomaar gegeven op een dag. Heb ooit het verhaal in een ander draadje verteld.
In mijn proces droeg de inhoud van het boek als een fundamentele beweging, het resoneerde volkomen met de weg die al gekozen was vanuit mijn innerlijke.

Ik heb nog een boek van Gurdieff, (Beëlzebub verhalen)... maar zijn schrijfstijl trekt me niet zo.
Oud 1 June 2014, 12:08   #13
Rob
Actuaris

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
Ja... ik!
Ik kan alleen maar zeggen dat ik Gurdieff beschouw als een zeveraar en oplichter van de eerste categorie. Net als Castaneda trouwens... ook zo eentje. Maar wat kan je anders van mij verwachten...
Als je die boeken nog hebt staan, kun je ze mooi bij mij inleveren ?
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 1 June 2014, 12:12   #14
Rob
Actuaris

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze komen dan ook uit de sfeer van misleiders en goochelaars met het doel tot imponeren.
Net als Jezus, met dat over het water lopen en water in wijn veranderen ?
Oud 1 June 2014, 12:13   #15
Rob
Actuaris

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik heb nog een boek van Gurdieff, (Beëlzebub verhalen)... maar zijn schrijfstijl trekt me niet zo.
Hier inleveren dan maar ?.
Oud 1 June 2014, 12:22   #16
Rennie
Missionaris

Rennie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ongeacht hoe intens iemand zichzelf onderzoekt, en hoe vrij van illusies wordt, ieder mens heeft mogelijk nog zijn leringen uit te trekken gedurende zijn leven.
Ieder mens die inspirerend werk heeft verricht, of wijsheden heeft getoond, zou mogelijk ook zijn menselijke beperkingen getoond hebben.
Waar kies je ervoor, voor de inspirerende gedeelde die ze achter hebben laten, of voor hun menselijke tekort?
Tot op het moment dat iemand sterft is het leven een leerschool, ook voor degene die zelfkennis onderzocht, en mogelijk tot in de diepte hebben doorgrond, geldt dat.
Als het gedegen zelfonderzoek is afgerond valt er niets meer omtrent de persoon te ontdekken. In de betreffende persoon zal het niet meer opkomen zich ten opzichte van anderen te verheffen en het laatste wat hij zou willen is dat men hem verheft. Dus gaat het niet om de wijze die een cult van hem maakt maar om de dweper, de volgeling.

Ergo wees geen volgeling zoek je eigen weg.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 1 June 2014, 12:23   #17
Rennie
Missionaris

Rennie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Net als Jezus, met dat over het water lopen en water in wijn veranderen ?
Jezus is door z'n volgelingen en de kerk verkracht, ik vermoed zomaar dat het heel anders heeft gezeten met die zogenaamde wonderen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 1 June 2014, 12:38   #18
Rob
Actuaris

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jezus is door z'n volgelingen en de kerk verkracht, ik vermoed zomaar dat het heel anders heeft gezeten met die zogenaamde wonderen.
Geen idee, ik ben er niet bij geweest. Zo moet je soms bij anderen ook wat om de wonderbaarlijke verhalen heen slalommen.
Oud 1 June 2014, 12:41   #19
Mihaela
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Als het gedegen zelfonderzoek is afgerond valt er niets meer omtrent de persoon te ontdekken. In de betreffende persoon zal het niet meer opkomen zich ten opzichte van anderen te verheffen en het laatste wat hij zou willen is dat men hem verheft. Dus gaat het niet om de wijze die een cult van hem maakt maar om de dweper, de volgeling.

Renoir, je zegt heeeeeeel vaak dat jij je onderzoek afgerond hebt. Toch laat je steeds gedrag zien, die door een ander als ego-opgeblazenheid omschreven zou kunnen worden.
Ik spreek je niet tegen omtrent Gurdieff, ik ken de man niet, en wat hij uitstraalde sprak me niet aan. Alsnog, dat wat hij achter heeft gelaten is zeer inspirerend, en de door Ouspensky geschreven boek heeft me zeer geïnspireerd .
Ik maakte een begin laatst, in het boek van Gurdieff (Beëlzebub verhalen ...) en zijn schrijfstijl deed me gelijk aan dit forum denken. Opgeblazen, en zo vanuit zijn IK IK IK die zo goed weet, geschreven.
Kan me er wat bij voorstellen dat jij je door zo iemand niet aangetrokken voelt, en toch apart hoe jij dezelfde trekken vertoont.
Desalniettemin, naast je ego-dwalingen, zeg je ook wijze dingen. Zou je fijn vinden als men je woorden niet meer leest omdat jij nog gebieden hebt die verstrikt in je ego zijn?
Als iemand Gurdieff op zijn gedrag afgesproken zou hebben gehad, vermoed ik dat hij, net als jij, zou ontkent hebben.

Je noemt steeds The Work, durf je af te vragen waarom zulke figuren zo een effect op je hebben..
Oud 1 June 2014, 12:49   #20
Mihaela
Kasuaris

Standaard

Citaat:

Je verwart wegwijzers, inspiratiebronnen, met Guru's volgens mij.
Als ik naar Utrecht moet rijden, schaam ik me niet om wegwijzers te volgen, en zie mezelf niet als volgeling, maar als dankbaar gebruiker van dat wat is.
Reageren

Colofon