Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Waarheidvinding > Wat dies meer zei
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Discussie gesloten

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 8 July 2021, 23:27   #31
Bassie
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie
Wat is onbereikbaar voor wie er naar zoekt?
Ho! Wat schreef ik daar nu toch weer? We moeten toch degelijk onderzoeken?
Onderzoeken ja, niet zoeken. Dat 'wat' gezocht wordt laat zich niet vinden, we kunnen alleen het zelf onderzoeken op Waarheid.

Als zo'n zelf de wereld waarneemt, is zo'n zelf dan niet afhankelijk van de wereld? Zomaar een voorzetje hoor. Stel eens dat jouw 'zelf' nooit iets wat van de wereld had gezien, dat dat 'zelf' helemaal niks had gezien.

Dan was er ook geen zelf! Het illusionaire zelf kan alleen bestaan dankzij de wereld. Waar nog miljoenen andere zogenaamde zelven zijn. Al die zelven houden zich-zelf als een soort van kaartenhuis in stand.

Ik als zelf-zijnde 'besta' alleen maar dankzij 'de wereld'. Trek de kaart die je 'zelf' noemt uit het kaartenhuis vandaan en de hele boel stort in elkaar! Erg grappig allemaal, want dan verschijnt 'de wereld' (het kaartenhuis) zomaar aan 'de andere kant'!

Krijg je toch zomaar het directe zien. Het is me toch allemaal wat. (Met dank aan Aart.)
Oud 8 July 2021, 23:48   #32
Bassie
Kasuaris

Standaard

Als 'ik' de wereld waarneem en iets vind van de wereld (afschuw over de moordaanslag op Peter R. bijvoorbeeld) Dan zijn er 3 zaken in het spel: waarnemend bewustzijn, de afschuw en de wereld waarin het afspeelt.

WB, de afschuw en de wereld vormen een spel met elkaar. Dat kan gezien worden. Ze zijn afhankelijk van elkaar om te kunnen bestaan, maar geen van drieën kan alleen bestaan.

Er treedt steeds een triniteit op. (Pfff...eindelijk eens een keer geen dualiteit)

Maar morgen treedt er weer een andere triniteit op. WB, blijdschap en de wereld.

Realisatie betekent weet hebben van dat WB én weet hebben van de zaken in de wereld en in 'mijzelf' die steeds maar wordend zijn. Iemand die gerealiseerd is, is dus een onbewogen koele kikker. Welnee, emoties zoals blijdschap of afschuw behoren tot het wordende en mogen er gewoon zijn. Anders dan ben je geen mens meer.

Realisatie is ook het weten dat WB geen duur kent. De blijdschap of de afschuw kent wel duur. En de wereld die blijft maar worden.

Eigenlijk is GZO doodeenvoudig als je geen zelf meer hebt, dan heb je het directe zien. En waar kijk je naar? Naar je emoties en de wordende wereld.
Oud 8 July 2021, 23:50   #33
Bassie
Kasuaris

Standaard

Dorje gaat hier weg begrijp ik? Sorry, even gemist, ik was druk bezig met GZO. Dorje is dus een verschijnsel, het komt en het gaat. Doei!

Of hij ooit terug komt dat valt niet te weten voor enkelvoudig bewustzijn.
Het zelf kan er naar raden, maar raden is zinloos.
Oud 8 July 2021, 23:52   #34
Bassie
Kasuaris

Standaard

Het aardige van het spel van bewustzijn is dat Dorje voor 'mij' een verschijnsel is en dat 'ik' voor Dorje een verschijnsel ben.

Het is in principe hetzelfde bewustzijn wat elkaar wederzijds waarneemt. (Alleen heeft Dorje er geen weet van)

Leuk hè, dat GZO. Je kunt het de hele dag door gewoon doen in je eentje.
Oud 8 July 2021, 23:56   #35
Bassie
Kasuaris

Standaard

Eigenlijk is het leven dus spelen! Ik ben tegelijkertijd de acteur en de waarnemer. En jij ook! Ik speel de rol die bewustzijn in jou dan weer waarneemt en vice versa. Dat slimme bewustzijn wat in principe enkelvoudig is, heeft een gewiekste methode gevonden om meervoudig te zijn! Gewoon jezelf verdelen over de vromen, makkelijk zat.

En het aardige is....99% van de mensen trappen er nog in ook! Zelfs op een forum waar men zogenaamd zichzelf verlicht vind trappen ze er in.
Oud 9 July 2021, 00:00   #36
Bassie
Kasuaris

Standaard

Genoeg GZO voor vandaag, ik ga mijn dromen maar eens waarnemen.
Want in mijn dromen is het ook weer bewustzijn wat de droom waar neemt.
Let maar eens op als je bezig bent met dromen. De droom is dan 'de wereld' die je zelf schept en ook zelf weer waarneemt. Waaruit blijkt dat je een scheppend vermogen hebt. En dat scheppend vermogen heeft een zelf geschapen die je zelf bent. Je hebt jezelf geschapen en je trapt er nog in ook!
Oud 9 July 2021, 08:46   #37
Laurens
Geen lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje
Als het protectionisme van het laatste bolwerk nu nog niet duidelijk is, wordt het nooit meer duidelijk.
Je reageert overduidelijk niet op wat is maar wat er zich aan gedachten in je hoofd heeft gevormd. Die gedachten zijn vervolgens een idee fixe geworden en hebben niet meer de kracht van gewijsde. De plaat blijft hangen en dat wekt de indruk dat je gehersenspoeld bent.

Citaat:
Echt bizar voor een forum voor Waarheidvinding.
Ik steek er geen energie meer in.
Waarheidvinding onderzoekt deze gedachten op waarheid. Dat doet eenieder (tenminste degenen die dat doen) in de eigen beslotenheid. Het wijsvingertje van anderen, waaronder een Dorje, kunnen gevoeglijk worden genegeerd. Mocht er al sprake zijn van protectionisme dan komt dat in het gedegen zelfonderzoek aan de orde. Niets om je vooraf al druk over te maken.

Citaat:
Ik hoop alleen dat er nog zijn die oprecht Waarheid willen Realiseren in plaats van kost wat kost iets te verdedigen.
Waarheid willen realiseren moet dan kennelijk naar jouw maatstaf en die is discussiëren over wat er gezien wordt totdat er overeenstemming wordt bereikt met jouw gedachten daarover.

Het verdedigen heb ik niemand, behalve jou zien doen. Van anderen zie ik dat ze argumenten aanvoeren die zouden kunnen overtuigen het anders te zien. Bij jou is daarvan geen sprake, er is geen haar op mijn hoofd die er door jou toedoen anders over is gaan denken.

Citaat:
Adieu
Dorje het ga je goed.

Oud 9 July 2021, 09:00   #38
Laurens
Geen lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie
De droom is dan 'de wereld' die je zelf schept en ook zelf weer waarneemt. Waaruit blijkt dat je een scheppend vermogen hebt. En dat scheppend vermogen heeft een zelf geschapen die je zelf bent.
DENKT te zijn.
Gedachten zijn dientengevolge de sleutel tot de oplossing.

Oud 9 July 2021, 09:56   #39
Bassie
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
DENKT te zijn.
Gedachten zijn dientengevolge de sleutel tot de oplossing.
Het scheppend vermogen van de mens schept ook daadwerkelijk iets.
Ooit heb ik een zelf geschapen en die was toen realiteit voor mij.

Het gaat dus volgens mij dieper dan de gedachten alleen. Gedachten waren de oorzaak, het zelf is gevolg. Daarom zit het zelf ook zo vast in verleden en toekomst. En kan dat 'vast zitten' ook niet ongedaan gemaakt worden met een omgekeerde gedachte: "ik besta niet". (Oftewel mentale realisatie)

Het 'zelf' is een (zelf)beeld wat we zelf zijn en daarom niet kunnen zien i.t.t. de droombeelden of de beelden in 'de wereld'.
Oud 9 July 2021, 10:01   #40
Bassie
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna
Tegelijk weet bewustzijn dat het enkelvoudig is en het is bewustzijn dat naar de verschijnselen kijkt. Het is bewustzijn dat getuige is.
Ja! Bewustzijn weet dat van zichzelf. Daarom dienen we in het GZO ook de hulp in te roepen van bewustzijn. Middels het 'getuige zijn' van je eigen leven ontstaat er een dualiteit.

En daar gaan veel onderzoekers de fout in, ze hebben geleerd dat dualiteit foute boel is. (Zie de opmerkingen van Dorje.)

Het is erg onnatuurlijk dat je een dualiteit in je zelf dient op te wekken om tot zelfkennis te komen. Dat kan het 'denken' niet begrijpen.

Terwijl het in de aard heel eenvoudig is: Bewustzijn is zich bewust van 'iets' en dat 'iets' dat ben je zelf.

Colofon