![]() |
![]() |
#31 | |
Jubilaris
![]() Geregistreerd: 28 February 2021
|
![]() Citaat:
De vier kardinale deugden zijn: φÏόνησις (phronÄ“sis) Voorzichtigheid - verstandigheid - wijsheid δικαιοσÏνη (dikaiosynÄ“) Rechtvaardigheid - rechtschapenheid σωφÏοσÏνη (sÅphrosynÄ“) Gematigdheid - matigheid - zelfbeheersing ανδÏεία (andreia) Moed - sterkte - vasthoudendheid - standvastigheid
![]() |
#32 | |
Kasuaris
|
![]() Citaat:
Het zelf bevindt zich in de tijd, de deugd doet zich voor in actuele situaties. (In het moment/nu) Waarin het zelf de beslissing kan nemen 'te deugen' of toch maar te kiezen voor het 'zelf'. Die beslissing neemt de persoon in kwestie dan ook in het moment. Er is geen sprake van een deug-zelf en dat heb ik ook nooit beweerd. De voorstelling van Nisargadatta van een super-zelf verwerp ik geheel. In enkelvoudig bewustzijn zit niks wat zelf-eigenschappen heeft. (Helemaal geen eigenschappen) Als Nisargadatta dat zo gezegd heeft (hij zal geen Nederlands hebben gesproken) dan is hij niet kundig geweest in het uitleggen. Een zelf is niks anders dan een geïnternaliseerde entiteit opgedaan aan de hand van de waargenomen wereld. Het opgeven van het zelf en het daarna 100% begrijpen hoe het zelf ooit tot stand is gekomen maakt de toegang vrij tot enkelvoudig bewustzijn. Alles wat zelf is kan daar niet zijn, maar dat dient de mens wel zelf vast te stellen. Een super-zelf is er dus al helemaal niet. Mocht jij een Nisargadatta-volger zijn, (dat vermoeden heb ik) dan heb je maar te accepteren dat ik zo'n uitspraak zie als op zijn gunstigst slechte uitlegkunde.
![]() |
#33 | |
Geen lid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
#34 |
Vicaris
![]() Geregistreerd: 3 November 2020
|
![]()
Heb gezocht naar een wezenlijk verschil tussen gedegen en deugdelijk.
Er blijkt geen verschil te zijn.. Zowel gedegen als deugdelijk staan voor eerlijk, betrouwbaar en solide. |
![]() |
![]() |
#35 | |
Geen lid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
#36 | |
Geen lid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
#37 | |
Kasuaris
|
![]() Citaat:
Dat er ook een schepper is, is duidelijk. Anders zou je geen gedachten hebben vanuit een zelf-bedacht centrum.
![]() |
#38 | |||||
Geen lid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
#39 | |
Kasuaris
|
![]() Citaat:
![]() |
#40 | |
Kasuaris
|
![]() Citaat:
In werkelijkheid ben 'ik' dat niet, maar voor de realisatie kan dat niet geweten worden. De stille getuige treedt uit zichzelf naar voren als de geest verstild. Veel zaken in het GZO gaan voornamelijk vanzelf als je zelf niet meer in de weg staat. Vreemd dat ik dat toch telkens maar weer moet schrijven op een forum wat bomvol met 'verlichten' zit.