|
Beginnend zelfonderzoek Wil ik weten 'wat' ik ben, of verblijven in 'wie' ik ben. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
12 July 2022, 00:09 | #21 | |
Geen lid
|
Citaat:
Het doet er even niet toe dat ego uit het latijn 'ik' betekend. Hier hanteren we ego als een specifieke hoedanigheid van 'ik' namelijk de beschermende factor ervan. Het 'ik' is niet per definitie strijdlustig, het ego is dat wel. Onder 'ego verstaan we dus iets anders dan 'ik'. Dus het is 'ik' wat zich voordoet als er gesproken wordt en niet ego. Dat wezenlijke onderscheid is van belang voor de verdere ontwikkelingen die zich voordoen middels het voorgestane zelfonderzoek op dit forum. Ego is per definitie onvolkomen omdat het iets beschermd waarvan nog maar eerst moet worden vastgesteld of het wel echt bestaat in die hoedanigheid als we het kennen. Ego daarom al bij voorbaat dan maar geen werkelijkheid noemen is evenzo belachelijk. De manifestatie ego doet zich overal voor in de wereld, de meeste ellende is er het gevolg van. Dat geen werkelijkheid noemen is je kop in het zand steken. Of alles wel als zodanig echt bestaat of vermeend is moet eerst nog maar eens een gedegen onderzoek uitwijzen. We blijven toch wel anticiperen op het vermeende leven. Deze Dorje bouwt hier een vreemd aandoende constructie op om zijn punt te kunnen maken. Achter de schermen gaf hij er blijk van moeite te hebben met iemand die zich verheft bijvoorbeeld iemand die zegt egoloos te zijn. Ego's voelen zich altijd aangesproken iets niet te hebben. Deze discussie is achter de schermen gevoerd omdat het een onzinnige discussie is, de discussie hoeven we ook helemaal niet te voeren omdat het van geen enkele importantie is voor het doen van gedegen zelfonderzoek. Het is beter onzin te verwijderen dan eindeloos zinloos daarover te blijven miepen. Ook hebben allerhande malloten hier een platform geboden gekregen met als gevolg eindeloos over 'niks' soebatten. Dat proberen we, in ieder geval vanaf nu, te voorkomen. Waar we hier voor gaan is niet de subjectief beleefde waarheid waarvan ego meent dat hem dienaangaande niet de mond gesnoerd mag worden. Waarheidvinding hier is de zoektocht naar de onveranderlijke waarheid. De subjectief beleefde waarheid heeft hier op dit forum alle zeggenskracht al verloren en kan gevoeglijk dan ook wel weer worden verwijderd. |
|
12 July 2022, 12:53 | #22 | ||||||||||
Jubilaris
|
Citaat:
Citaat:
Waar ik het hier over heb gaat nog aan dit behept zijn met zichzelf vooraf. Het gaat om het zich voordoen zelf, en dat dit geen volkomenheid kan zijn. Iets wat zich voordoet is per definitie onvolkomen, het komt voort uit het volkomen, maar heeft zich ervan afgesplitst om communicatie mogelijk te maken. Dit is onvermijdelijk, en geen probleem op zich, tenzij wat zich voordoet als volkomen gezien wordt, ik-loos, zuiver, Waarheid. Op dat moment geraakt dat wat zich voordoet behept met zichzelf. Voor alle duidelijkheid: verstaat Laurens dus iets anders dan 'ik'. Als dat niet duidelijk is, wordt dus nogal gemakkelijk de eigen betekenis geprojecteerd op wat een ander er mee betekenis geeft. En gaat de rest van de communicatie de mist in omdat het dan gaar over normen in plaats van te zien wat er speelt (hetgeen geen normatieve benoeming nodig heeft om het te zien). Citaat:
Citaat:
Wat volkomen is en blijft is het "wat is", wat "je" bent. Dat wat zich voordoet en wat onvermijdelijk is om tot communicatie te komen is iets dat zich voordoet en nooit volkmen op zich. Het is misschien nog niet behept met zichzelf, nog niet gedreven door wat jij "ego" benoemd, maar het wordt dit zeer gemakkelijk als wat zich voordoet zelf als volkomen wordt verkocht en verdedigd. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik geef het in jouw handen. Ik heb mijn bijdrage en ja mijn aandeel in het hele gebeuren gebracht, hoe gebrekkig ook, waardoor het heel anders zou kunnen lopen dat hoe ik hoop dat het loopt. Ik onderken daarbij volledig de onvolkomenheid van communicatie en wat voor effect het kan hebben hierbij. Ik hoop dat het forum kan blijven en een platform kan blijven tot het vinden van Waarheid, tot wat je bent en wat is. Maar als het een onmogelijkheid is om het aandeel te zien van wat als Laurens verschijnt en lang niet altijd zo zuiver is en dat ook niet hoeft te zijn (zolang het gezien is en dus geen eigen leven kan gaan leiden), dan vrees ik dat je ofwel je domein (waarheidvinding.nl) zal moeten veranderen om zulke niet in "jouw" doelstelling passende inmenging verder te vermijden, ofwel er een punt achter zal moeten zetten. In alle andere gevallen zal de discussie tot in de lengte van dagen doorgaan, tenzij je alle draadjes, zoals je nu bezig bent op slot zet en alles wat je niet zint verwijderd en dit jouw naslagwerk blijft voor wat jij er ooit mee beoogd hebt. Hoe het ook zij, het zij zo.
12 July 2022, 16:34 | #23 |
Geen lid
|
Dorje ik heb het discussiëren al achter de schermen gelaten en ga deze hier dan ook niet meer openen of verlengen.
Het gaat mij om een specifieke vorm van waarheidvinding die geheel los staat van de individueel voorgestane wijze van het vinden van waarheid. Dat laatste hoeft wat mij betreft helemaal geen kans te krijgen want dat is een onderzoek onder auspiciën en met respectering van dat ik of ego. Je ziet wel dat dit lijnrecht tegenover je opvatting is. |
12 July 2022, 20:39 | #24 |
Jubilaris
|
Helemaal prima.
13 July 2022, 12:39 | #25 |
Jubilaris
|
Laurens,
Helemaal ok dat je die laatste verduidelijking gewist hebt. Het was ter verduidelijking voor jou.
13 July 2022, 13:52 | #26 | |
Geen lid
|
Citaat:
(Dit ter voorkoming van het gerucht dat alles wat niet welgevallig is zomaar wordt verwijderd) Persoonlijke ontboezemingen zijn hier namelijk niet meer aan de orde. Op het openbaar deel van het forum dragen we bij aan het doen van gedegen zelfonderzoek. |
|
13 July 2022, 17:14 | #27 |
Jubilaris
|
Ook goed.
31 July 2023, 03:19 | #28 | |
Geen lid
|
Citaat:
Waar je althans niet het onderscheid maakt tussen ik en ego. Ego is de reactionaire en defensieve kant van 'ik' dat genoemde verwoesting heeft aangericht. Overigens denk ik niet dat de rol van ego al is uitgespeeld. De laatste zin is eigenlijk hilarisch en dramatisch tegelijk. Kort door de bocht, zonder 'ik' (hier 'ego' genoemd) ben je datgene 'wat' je werkelijk bent maar je hebt het 'ik' nodig om de uitgang te vinden. De dramatiek is dat 'ik' zich daarbij moet opsouperen en dat aan zichzelf verliezen uiteraard niet wil. De vrijwel onmogelijkheid is om met behulp van het 'ik' te proberen het 'ik' te omzeilen (laat staan het te ondermijnen of liquideren) dat uiteraard niet voornemens is aan zichzelf te tornen. Die onmogelijkheid zou je kunnen typeren met 'no way out'. Althans uitgaande van een gegeven dat er geen 'ik' bestaat is er bij gebrek aan een doener 'no way out'. Waar er geloof is in een bestaan van 'ik' is er wel degelijk een 'way out' en wel een 'way out' uit dat 'ik'. Opgemerkt zei dat aan uitgaan van een gegeven ont'dekt door anderen je absoluut helemaal niks brengt dan kennis. De uitspraak van Jezus 'uw geloof heeft u gered' doet zijn intrede in mijn gedachten. Hoe waar dat is, alles bestaat gewoon uit geloof er in, geloof maakt de vermeende wereld waar. Hoe gaan we dat dan oplossen? Wat we hier doen is met wederzijds goedvinden (anders gaat je ego toch maar weer stuiteren) aantonen hoe ego werkt. Zodra je zijn ontwijkende truckjes door krijgt kun je die kennis aanwenden om het ego op een zijspoor gezet te krijgen. Geen sinecure hoor. Kijk maar op fora, overal is de weerstand en het gesputter van ego om de kritische blik op zich gericht te krijgen waarneembaar. Het ego gaat zich, als een ware strateeg, als slachtoffer gedragen, zijn geweldige functionaliteit breed uitmeten of in het verweer dat het onmogelijk is om zich zonder 'ik' te handhaven. Dan wel dat het hebben van ego niet half zo desastreus is als wordt voorgesteld. Niet zelden ook bevestigd ego zijn positie door machtskennis uit te oefenen waar andere ego's dan weer antiautoritair op reageren. Het is 'n intrigerend schouwspel dat spelende ego, sommigen krijgen er niet genoeg van. Dus ga het nou niet onderschatten, het is een onnoemelijk krachtig fenomeen. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie |
Weergave | |
|
|