|
Beginnend zelfonderzoek Wil ik weten 'wat' ik ben, of verblijven in 'wie' ik ben. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
2 September 2020, 10:36 | #1 | |
Kasuaris
|
Inzicht in ego-werking *
Citaat:
Eens je ego leert kennen, en zijn werking ziet, kan je bij jezelf zien hoe het werkt. Dat houdt niet altijd in dat je gedrag veranderd, maar je bent een stapje dichterbij. 'Doorzien' kan duiden op jezelf niet meer in de ego werking kwijt raken. Ik zie hoe het werkt, ik zie ook welk gedrag afkomstig is uit welk emotie, en ook zie ik de onderliggende identificatie bij mezelf. Maar het is niet doorbroken de lus,want het blijft zich herhalen. Dus niet volkomen doorzien.. Door de bereidheid om steeds aan te gaan, eerlijk toegeven, wordt alles steeds genuanceerder, en het is zeker steeds minder heftig. Zelfs kan ik regelmatig de keuze maken, om niet in op te gaan, en vaak ontstaat er de impus niet meer om de strijd aan te gaan, vanuit het ego. Het ego gaat regelmatig op vakantie, lijkt het. |
|
2 September 2020, 13:19 | #2 | |
Geen lid
|
Citaat:
Gedragsverandering is helemaal niet de bedoeling, evenmin als ego in toom proberen te houden. Je ontneemt jezelf daarmee juist de kans om te zien wat de bedoeling er van is, namelijk doorzien waar het je allemaal belemmerd. Als dit de les is die je met betrekking tot het ego door deelname aan dit forum hebt geleerd dan is het de verkeerde. Ego zal daardoor wellicht meer in de pas gaan lopen, de strijd niet aangaan, maar onderhuids blijft het broeien. |
|
2 September 2020, 14:04 | #3 | |||||||||
Kasuaris
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het is geen makkelijke klus, maar geen onmogelijke. Alles dient onderzocht te worden. Je zie het hier op het forum hoe men steeds rekening houdt met elkaars broze ego's. Als iemand het met ons eens is, zijn wij blij, als iemand het er mee oneens is, krijg je ruzies. Owee als iemand gedegenzelfonderzoek in twijfel neemt, of het beledigt. Dan is je ego helemaal van streek, ga je dreigen, en bannen geven.. Tja, het ego is snel uit zijn doen.. Citaat:
Citaat:
Bij mij gaat dat zo iig, wel langzaam, maar zeker.. Citaat:
Citaat:
Een fantastische les, en heerlijk dat ik aan het ego-gestoei heb deel kunnen nemen.. Citaat:
Allemaal ego-trukjes dat hier doorzien worden.. Doortastend, en opnieuw en opnieuw.. |
|||||||||
Discussietools | Zoek in deze discussie |
Weergave | |
|
|