|
Beginnend zelfonderzoek Wil ik weten 'wat' ik ben, of verblijven in 'wie' ik ben. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
4 November 2020, 07:06 | #1 |
Actuaris
|
En de wereld ...? *
Als het zo is dat, zoals geschreven wordt, men ontwaakt is, er is een licht aangegaan, er is inzicht, misschien wel iets wat lijkt op wat zelfrealisatie wordt genoemd (of dat gewoon is), of er zijn bijzondere ervaringen die grote veranderingen in het leven teweeg hebben gebracht (of hoe je zelf een naam geeft aan dat wat zelfkennis en onderzoek je hebben gebracht) ...
... dan is mijn vraag: merkt 'de wereld' daar wat van en zo ja wat ...? |
4 November 2020, 10:37 | #2 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Ziehier een zen-verhaaltje die dit helemaal weergeeft, veel betekenis, maar dat is wat je vraagt, aan jou om er weer uit te geraken: Bankei was een zen-monnik die heel sterk op zoek was naar de verlichting en mediteerde daarbij zo veel in afzondering in een grot, dat hij er bijna aan stierf. Hij kreeg tuberculose en op een gegeven moment hebben ze hem uit zijn grot gesleurd en naar het zienkenhuis gevoerd. Hijzelf was liever gestorven dan zijn meditatie te moeten stop zetten, maar het stopzetten van zijn meditatie had niet enkel zijn leven gered, het heeft hem eigenlijk pas echt doen "ontwaken". Op een gegeven moment hoestte hij zoveel bloed op dat het bloed tot tegen de muur spatte in het ziekenhuis. Bij het aangezicht daarvan ontwaakte hij. Zag hij het Absolute in, zag hij in dat hij niet het lichaam was, niet de geest, niet het ego, maar de leegte waarin zich dit allemaal afspeelde als verschijning. En daarna is hij ook effectief beginnen genezen.
4 November 2020, 10:41 | #3 | |
Geen lid
|
Citaat:
|
|
4 November 2020, 10:52 | #4 | |
Actuaris
|
Citaat:
|
|
4 November 2020, 10:57 | #5 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Dat is mijn ervaring... |
|
4 November 2020, 10:58 | #6 | |
Geen lid
|
Citaat:
Een van de belangrijkste kenmerken van het doen en afronden van gedegen zelfonderzoek die ik ervaar is het herkennen van Waarheid. Waar eerst ego het kompas was om op te varen is er nu onmiddellijk zicht of iets waarheid of Waarheid bevat. Wat de wereld er van merkt is dat er een intrinsiek kompas is voor het doen van het goede in plaats van dat dat door ego bepaald wordt. Het is goed voor de wereld dat er nergens meer een ego aan het roer zit. Wat betreft de mensheid die stevent op zijn eigen ondergang en de eventuele behoefte dat te voorkomen moet ik zeggen dat die drang nihil is. Er zijn de dagelijkse contacten, behoeften en noden waar je al je handen aan vol hebt. De wereld en de natuur doen hun eigen ding daar hoef ik me niet mee te bemoeien, sterker nog er is een groot vertrouwen dat de natuur het beter weet dan ik. |
|
4 November 2020, 11:12 | #7 | |
Jubilaris
|
Citaat:
4 November 2020, 11:23 | #8 | |
Geen lid
|
Citaat:
|
|
4 November 2020, 18:59 | #9 | |
Actuaris
|
Citaat:
|
|
5 November 2020, 03:47 | #10 | |
Actuaris
|
Citaat:
|
|
Discussietools | Zoek in deze discussie |
Weergave | |
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
De 'als is' wereld en de 'alsof' wereld. | Aart | Overige religie | 0 | 5 December 2012 16:37 |