|
Beginnend zelfonderzoek Wil ik weten 'wat' ik ben, of verblijven in 'wie' ik ben. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
25 July 2021, 10:20 | #21 | ||
Kasuaris
|
Citaat:
Waarnemendheid en dat wat waargenomen wordt is gescheiden van elkaar, anders zou de wereld waarin we leven niet eens kunnen bestaan. Dat gezegd hebbende stap ik net zoals iedereen weer de wereld in, waar het verschijnsel wat ik niet ben drager is van bewustzijn wat ik wél ben. Ik merk dat waar men schrijft over non-dualiteit er velen zijn die dat verschil tussen zijn en worden niet weten. Misschien wel mentaal weten, maar niet vanuit hun innerlijke wereld hebben meegenomen. Non-dualiteit (advaita) verwijst dan ook naar niet-twee: dat is géén zijn en dat is géén worden. Dat komt omdat in Waarheid het éne (bewustzijn c.q. het zijn) niet op het andere (de verschijnselen) gericht is. Citaat:
Met deze opmerking ben ik het nadrukkelijk oneens. Ik ben het wordende verschijnsel niet. Het verschijnsel is alleen noodzakelijk om bewustzijn te dragen en van de zintuigen van het verschijnsel gebruik te maken. En dat is ook wat er ontdekt kan worden, het zelf meent dat hij het wordende verschijnsel is.
25 July 2021, 10:33 | #22 | |
Actuaris
|
Citaat:
Dit laatste heeft verregaande consequenties, o.a. voor het zogenaamde 'dagelijkse wordende leven'. |
|
25 July 2021, 10:33 | #23 | ||
Kasuaris
|
Citaat:
Je brengt jezelf tot schouwen (de stille getuige). Daarbij hoef je het zelf niet te verketteren of te minachten. Door de 'ander' als hetzelfde te zien als het verschijnsel wat je zelf bent komen ze beiden in het 'plaatje'. En je leer tevens te zien dat je alles in het 'plaatje' niet bent. Dat is ook het punt waar de deugd zijn intrede doet: net zo deugdelijk zijn voor je 'zelf' als voor de 'ander'. Het commentaar van Laurens verbaasde mij: Citaat:
25 July 2021, 10:41 | #24 | |
Actuaris
|
Citaat:
Uitstekend. Ik zou wensen dat iedereen dat zou doen. |
|
25 July 2021, 11:35 | #25 | |
Geen lid
|
Citaat:
|
|
25 July 2021, 11:37 | #26 |
Kasuaris
|
Dat gezegd hebbende, in de dagelijkse praktijk loopt Bassie natuurlijk niet als enkelvoudig bewustzijn rond. Dat kan helemaal niet. Er is een wordend verschijnsel nodig om het spel van schijnen en verschijnen mogelijk te maken.
Je dient dus eerst het zelf te verlaten om Waarheid te weten. Waarheid is een noodzakelijkheid om het directe zien te verkrijgen. (Dan ben je aan gene zijde van het wordende) Om vervolgens weer terug te keren in de wereld waar bewustzijn zich ook bij Bassie meervoudig voordoet. Dat is logisch, want er lopen 7 miljard verschijningen om mij heen die allemaal elkaar zien. Bewustzijn is overal en nergens tegelijk. Dat kan ook niet anders, want omdat bewustzijn zich verdeeld heeft over de verschijnselen ontstaat de illusie dat we afgescheiden entiteiten zijn. Die illusie is een noodzakelijkheid, want anders kunnen we geen schijnbare zelf ontwikkelen. En zonder schijnbare zelven geen journaal waarin van alles gebeurd.
25 July 2021, 11:42 | #27 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Ook ben ik niet verschenen als guru of leraar. Ik (be)schrijf zo bij tijd en wijle het proces waarin ik ben terecht gekomen om tot het weten te komen van enkelvoudigheid. Ten dienste van het forum. Mocht je het met die gang van zaken niet eens zijn, dan sta ik niet meer in de doelstelling van het forum die uiteindelijk door de forumbaas bepaald wordt. Dan scheiden onze wegen.
25 July 2021, 12:19 | #28 | |
Geen lid
|
Citaat:
Als er iemand is die voldoet aan de forumdoelstelling ben jij het wel, je onderzoekt. Er is evenmin gezegd dat je met je filosofietje over de deugd niet meer mag doorgaan. Ik vond het geen verhelderend verhaal aan de lezers en er was mijnerzijds een afdoende en gefundeerd weerwoord op. Het gaat om het voorbij komen aan de 'ik' weerstand, waartegen ook Nisargadatta opliep. Dat mag in jouw ogen dan een schamele poging zijn geweest, het gaat om het euvel. |
|
25 July 2021, 12:21 | #29 | ||
Geen lid
|
Citaat:
Citaat:
|
||
25 July 2021, 12:42 | #30 | |||||
Geen lid
|
Citaat:
Citaat:
Waarheid in waarheidvinding verveelt nooit. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Voor een autodidact zoals jij is dit allemaal natuurlijk al gesneden koek, jij staat natuurlijk ver boven een proces dat anderen nog te gaan hebben. Je hebt voldoende aan je eigen ideeën en anderen zoeken het maar uit, dat is pas verlicht. |
|||||
Discussietools | Zoek in deze discussie |
Weergave | |
|
|