![]() |
![]() |
#1 |
Jubilaris
![]() Geregistreerd: 28 August 2023
|
![]()
Nou hoor je vaak dat het altijd hier en nu is en er nooit sprake kan zijn van een weg, oftewel alle wegen voeren naar hetzelfde, omdat het toch altijd hier en nu is.
Hierin kan ik kort zijn, dat het altijd 'hier en nu' is is geen (geldend) argument (ergens voor of tegen), het is dat feitelijk net zo min als opwerpen dat de hemel blauw is. Er zijn in het ondermaanse, om het zo maar eens te noemen, altijd weer andere argumenten die daar tegen zijn. Het ondermaanse is een vermeende wereld. Echter als dat je realiteit niet is beleef je de wereld als zijnde echt en waar die als echt wordt ervaren zijn eveneens alle verschijnselen, waaronder wegen die je kunt gaan, uiteraard ook allemaal echt. In de vermeende realiteit kan er dus sprake zijn van een 'ik' die wegen bewandelt en een ego die hem daar behoed voor valkuilen. Ook zijn daar verschillende wegen naar gelang ook daar het geloof er in geldend gemaakt is. Alles wat je bereid bent te geloven is voor jou waar en welke gedachte je ten opzichte van onwillenden zult moeten verdedigen. Dat is het systeem waarin we zitten. Omdat hetgeen je denkt te zijn eveneens maar gedachten zijn moeten ook die vaak verdedigd worden, er is een constante paraatheid nodig om dit systeem in werking te houden. Daarin gaat een enorme hoeveelheid energie zitten. Maar dat even terzijde. Ziedaar de wereld waarin je leeft en waar je het naar hartens lust met elkaar eens of oneens kunt zijn. Alles is mogelijk, dus scheppen maar. Dus de vraag of er een weg is die een einde maakt aan het verhaal of de verbeelding kan bevestigend beantwoord worden er zijn er velen. De vraag of het verlaten van de weg dat doet is niet zo relevant. Jezelf verliezen door in de rimboe te zijn maakt eveneens kans omdat het dan gaat om vergeten 'wie' je bent. Maar ben je daar weer uit heb je jezelf weer snel hervonden, of liever uitgevonden. Kortom er moet iets meer ingrijpends gebeuren dan je daar een voorstelling van maken want de realiteit blijft hetzelfde. Vermeend.
![]() |
#2 |
Jubilaris
![]() Geregistreerd: 28 February 2021
|
![]()
De boodschap dat het altijd hier en nu is, verwijst naar het feit dat in de ultieme werkelijkheid tijd niet werkelijk bestaat. Tijd is een constructie van het ego en de menselijke geest, en de lineaire tijd die we ervaren (verleden, heden, toekomst) is slechts een illusie. Vanuit een non-duaal perspectief is er alleen het eeuwige nu, en dit is het enige moment waarin we werkelijk bestaan. Dit moment is geen onderdeel van de vermeende wereld van dualiteit, maar van de echte realiteit die onveranderlijk en tijdloos is.
Het idee dat "alle wegen naar hetzelfde voeren" komt voort uit de illusie van afscheiding en tijd. Wanneer je denkt dat er een pad is dat je moet volgen om iets te bereiken — verlichting, waarheid, of het Absolute — ga je ervan uit dat je afgescheiden bent van de werkelijkheid en dat je die werkelijkheid op een bepaald moment zult bereiken. Maar in het non-duale inzicht wordt duidelijk dat er geen werkelijke afscheiding bestaat. Je bent al wat je zoekt; de enige realiteit is al hier en nu aanwezig. Er is dus geen weg om te gaan, omdat er geen doel is om te bereiken. Wat je probeert te bereiken, ben je al.
![]() |
#3 | ||||
Jubilaris
|
![]() Citaat:
Is tijd daarom een constructie van het ego? Ik dacht het niet. Is tijd dan een illusie? Als je hele bestaan al onwerkelijk is is het dan nuttig het onderdeel tijd daarin een illusie te noemen? Ik dacht het niet. Een nonduaal perspectief, is dat niet gewoon, net als tijd, een uitvinding om een perspectief te duiden die niet tweeledig is. Waarbij er dus geen tegenovergestelde pool werkzaam is, zoals gebruikelijk in de balans van het leven? De vraag is dan, kan zoiets bestaan in de gekende vermeende wereld? Ik dacht het niet. Een 'eeuwig nu' is dat niet gewoon een voorstelling van het huidige moment dat altijd hetzelfde blijft en dus onveranderlijk is, waarin dus feitelijk helemaal niets gebeurt. Is dat een geleefde werkelijkheid? Ik dacht het niet. Citaat:
Citaat:
Door je geloof in een 'ik' leef je in een vermeende wereld en daarin is, zoals hiervoor al aangegeven van alles te doen. Het maakt helemaal niet uit of de wereld vermeend is, voor jou bestaat die echt en daarom kun je ook gewoon je andere gedachten gaan geloven. Je kunt gaan geloven dat je afgescheiden bent van de werkelijkheid, dat je niet in het nu leeft, dat je helemaal niks hoeft te doen om dat je het al bent, het maakt allemaal niet uit. De mogelijkheden zijn onbegrensd. Er wordt maar al te graag gezegd en geschreven dat je iets zou willen bereiken en dat je al bent wat je zoekt. Dat kan dat je een beter mens wilt worden, meer liefde wilt ervaren, een lichtend voorbeeld voor anderen wilt zijn. Er is dus een gebrek geconstateerd en door inspanning kun je worden wat je het liefst wilt. We zijn geschapen naar gods beeld en gelijkenis en kunnen scheppen. Met z'n allen hebben we deze wereld geschapen waarvan velen vinden dat het beter, of anders, kan. Er is niets wat je tegen houdt om wegen te bewandelen om er een, in jouw ogen, betere wereld van te maken. We leven immers in een vermeende wereld, een wereld die ontsproten is aan ons brein. Citaat:
De illusie is dat 'ik' bestaat en het met zijn aanwezigheid bedekt dat we iets heel anders zijn. Er is dus een wat ze hier noemen 'werkelijke afscheiding' van iets wat je denkt te zijn en wat je werkelijke bent. Die scheiding is gemaakt maar ook weer op te heffen. Let wel alleen in de vermeende werkelijkheid, waar zoals gezegd gewoon alles mogelijk is. Zoals we hiervoor hebben gezien kunnen we (in deze vermeende werkelijkheid) pas wat bereiken door inspanning en door het gaan van een bepaalde weg. Zoals vaker gezegd, hele volksstammen doen niks en daarmee komt er dan ook niks tot stand. Kortom er moet gewerkt worden in het ondermaanse. Wat je veelvuldig ziet gebeuren is dat er wordt geanticipeerd op het resultaat (neo advaita) hetgeen volstrekt zinloos is. Voor de goed orde al dat geleuter, waaraan ik me hier heb over gegeven is helemaal niet nodig hoor. Doe gewoon gedegen zelfonderzoek, onderzoek je gedachten op waarheid.
![]() |
![]() |
#4 | ||||
Jubilaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |