![]() |
![]() |
#1 | |
Jubilaris
![]() Geregistreerd: 28 August 2023
|
![]() Citaat:
Wanneer ik zeg dat 'ik' gerealiseerd heb (c.q. ben) dan verkeer ik door te kennen te geven iets in mijn bezit te hebben, namelijk realisatie' in de waan een iemand te zijn en ben ik dus allesbehalve gerealiseerd. Deze simpele omstandigheid als een 'ik' gerealiseerd te zijn is al een contradictio in terminis, oftewel in tegenspraak met zichzelf. Sceptisch zijn heeft z'n voordelen in de wereld van de verschijnselen die vaak luchtspiegelingen blijken te zijn. Je de schijn voorhouden er te zijn of waar te zijn zoals een fata morgana dat vanwege het verlangen daarin lijkt te bestaan. Zoals je kunt zien bestaat dit bij de gratie van geloof er in en dat is met vrijwel alles het geval. Het je eigen realiteit scheppen bedoel ik. We geloven dit alles en het is nuttig te gaan zoeken of ons geloof wel op waarheid berust. Nog even terug komend op dat alsmaar beweren gerealiseerd te zijn, vaak gestaafd met meningen van derden die dat onderschrijven, is een egoding. Het moet jezelf als behorende tot de uitverkorenen boven de middelmaat verheffen. Iets dat ego, de verdediger van het 'ik', vertoont kan nooit of te nimmer iets zijn dat met realisatie te maken heeft. Het leuke is dat als je buiten ego staat, je niet verblind wordt door het eigen ego, dat van anderen ziet schitteren als sterren aan de hemel.
![]() |
![]() |
#2 | |||
Jubilaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wanneer je zegt 'het onthuld de waarheid maar de methode maakt de waarheid niet' dan heb je het niet meer over Waarheid maar over de subjectief beleefde waarheid en dat is niet Waarheid. De subjectief beleefde waarheid is hier niet belangrijk dus daarover bekommeren we ons niet.
![]() |
![]() |
#3 | ||
Jubilaris
|
![]()
Leg je zoiets als het vorenstaande integraal voor aan Artificiële intelligentie dan kunnen die algoritmen daar niks mee. Het enige wat ze kunnen is naar het idee van het gedachtengoed van Boeddha, zoals ze dat uit verschillende publicaties hebben samengesteld wat subjectieve, alsook reeds geïndiceerde vragen stellen als “Wat gebeurt er in mij als ik deze sterke afkeer voel? Waar hecht ik aan? Wat probeer ik te beschermen?”. Daarmee de plank uiteraard faliekant misslaand.
Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |