![]() |
![]() |
#1 | ||||||
Jubilaris
![]() Geregistreerd: 28 August 2023
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zie Anne Vogy
![]() |
![]() |
#2 | ||
Jubilaris
|
![]()
Er bestaan veel misverstanden over autisme, zoals dat het een ziekte zou zijn en volgelingen van een bepaalde vorm van ziekteleer willen vervolgens graag aantonen wat er met de drager van deze ziekte mis is in het dagelijkse functioneren. Niet zelden om dat, ego gerelateerd, te misbruiken als contra argument van het eigen standpunt en om iemand als onbekwaam 'weg te kunnen zetten'.
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#3 | ||||
Jubilaris
|
![]() Citaat:
Nou wordt het etiket ASS, althans in Nederland, nogal snel opgeplakt op basis van slechts een enkel aspect uit het spectrum, weet ik uit ervaring. Persoonlijk ben ik namelijk erg gevoelig voor geluid. Ik kon nogal opgewonden raken en vluchtneigingen krijgen bij het horen van met name het geluid van bladblazers. En Propersona een instituut in Nederland zou een training hebben om te wennen aan een bepaalt geluid. Maar ze konden me die training op kosten van de zorgwet niet laten doen zonder een diagnose en omdat gevoeligheid voor geluid een aspect is van ASS werd dat het dus. Overigens heeft de training helemaal niets uitgehaald. Ik blijf een grote voorliefde voor stilte houden en al de drukte, lawaai en muziek in de wereld is mij een gruwel. Behalve gevoeligheid voor prikkels herken ik overigens geen andere aspecten uit het spectrum van ASS hetgeen toch wel frappant is. Aan empathie bijvoorbeeld ontbreekt het mij totaal niet. Citaat:
Ik heb overigens geen enkele moeite met het dragen van een etiket, maar wel tegen de vooroordelen die dienaangaande geuit worden. Het fenomeen komt ook voor bij hoog gevoeligheid (HSP) en als dat etiket zo makkelijk kan worden opgeplakt door een instituut dat een diagnose nodig heeft om te mogen behandelen moet die gestelde diagnose met een flinke korrel zout worden genomen. En dan hebben we nog hyperacusis Citaat:
Citaat:
![]() |