Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Waarheidvinding > Toegelicht
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 4 May 2025, 16:02   #1
Laurens
Jubilaris

Laurens's schermafbeelding

Standaard Autisme spectrum stoornis

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AI
Het Autisme Spectrum Stoornis (ASS) zegt iets over de mens op verschillende manieren, waaronder verschillen in informatieverwerking, sociale interactie, communicatie, en prikkelgevoeligheid, maar ook over individuele talenten en sterke punten.
Specifieker:

Informatieverwerking:
Mensen met ASS verwerken informatie in hun hersenen anders dan anderen, wat kan leiden tot moeite met sociale interactie, communicatie en het begrijpen van de omgeving.
Kan, dat hoeft dus niet het geval te zijn. En natuurlijk is dat gemeten aan de hand van personen zonder ASS, hetgeen helemaal niet wil zeggen dat dat de norm zou moeten zijn.

Citaat:
Sociale interactie:
ASS kan moeite veroorzaken met het opbouwen en onderhouden van sociale contacten, het begrijpen van sociale signalen, en het inleven in anderen.
Communicatie:
Communicatie kan moeizamer verlopen, zowel verbale als non-verbale communicatie, wat kan leiden tot moeite met het begrijpen van wat anderen zeggen en wat ze bedoelen, en het uitdrukken van eigen gedachten en gevoelens.
Kan, dus het is niet gezegd dat dat per definitie het geval is.

Citaat:
Prikkelgevoeligheid:
Mensen met ASS kunnen over- of ondergevoelig zijn voor zintuiglijke prikkels, zoals geluid, licht, of tast.
Kan en hoeft dus niet het geval te zijn.

Citaat:
Talenten:
Hoewel ASS vaak wordt geassocieerd met beperkingen, kunnen mensen met ASS ook een grote verscheidenheid aan talenten hebben, zoals een sterk geheugen, uitstekende rekenvaardigheden, of een sterke creativiteit.
Citaat:
Individuele variatie: De manifestatie van autisme verschilt van persoon tot persoon, waardoor geen twee mensen met autisme hetzelfde zijn.
Generaliseren is dientengevolge al helemaal niet mogelijk.

Citaat:
Neurodiversiteit:
ASS wordt steeds vaker gezien als een vorm van neurodiversiteit, wat betekent dat het onderdeel is van de natuurlijke variatie in menselijk functioneren.
Kwaliteiten die 'normale' mensen niet hebben zouden juist goed kunnen worden benut. Zo is Anne Vogy borderliner en haar zoektocht kan voor anderen tot voorbeeld strekken.

Zie Anne Vogy
Oud 30 May 2025, 16:31   #2
Laurens
Jubilaris

Standaard

Er bestaan veel misverstanden over autisme, zoals dat het een ziekte zou zijn en volgelingen van een bepaalde vorm van ziekteleer willen vervolgens graag aantonen wat er met de drager van deze ziekte mis is in het dagelijkse functioneren. Niet zelden om dat, ego gerelateerd, te misbruiken als contra argument van het eigen standpunt en om iemand als onbekwaam 'weg te kunnen zetten'.

Citaat:
Zoals Amerikaanse Dr Stephen Shore al zei, mensen met autisme verschillen enorm van elkaar: “als je één persoon met autisme gezien hebt, heb je er één gezien” – en dan heb je dus geen volledig beeld van autisme. Toch zijn de meeste onderzoeken die gericht zijn op de karakteristieken van autisme gebaseerd op 20 proefpersonen. Dit geeft dus zeker geen goed beeld van autisme.
Op zoek naar wat ze werkelijk gemeen hebben.

Citaat:
Proefpersonen met autisme bleken ongebruikelijk sterke connecties te hebben tussen de thalamus – het deel van de hersenen waar zintuiglijke prikkels binnenkomen – en de gebieden op de hersenschors, waar we ons bewust worden van deze prikkels. Hoewel het meeste onderzoek zich richt op sociaal functioneren, wees deze informatie ons op een vaak onderschatte component van autisme: overgevoeligheid voor prikkels. Dit zou wel eens het belangrijkste kenmerk kunnen zijn dat proefpersonen met ASS gemeen hebben.
Bron
Oud 31 May 2025, 12:09   #3
Laurens
Jubilaris

Standaard

Citaat:
Hooggevoeligheid (HSP) en autisme zijn twee verschillende, maar vaak overlappende, fenomenen. Autisme is een neurologische ontwikkelingsstoornis, terwijl hoogsensitiviteit een persoonlijkheidskenmerk is. Hooggevoeligheid kan bij mensen met autisme meer uitgesproken zijn, maar het is niet noodzakelijk aanwezig bij alle mensen met autisme, noch zijn alle hooggevoelige mensen autistisch.

Nou wordt het etiket ASS, althans in Nederland, nogal snel opgeplakt op basis van slechts een enkel aspect uit het spectrum, weet ik uit ervaring. Persoonlijk ben ik namelijk erg gevoelig voor geluid. Ik kon nogal opgewonden raken en vluchtneigingen krijgen bij het horen van met name het geluid van bladblazers. En Propersona een instituut in Nederland zou een training hebben om te wennen aan een bepaalt geluid. Maar ze konden me die training op kosten van de zorgwet niet laten doen zonder een diagnose en omdat gevoeligheid voor geluid een aspect is van ASS werd dat het dus.

Overigens heeft de training helemaal niets uitgehaald. Ik blijf een grote voorliefde voor stilte houden en al de drukte, lawaai en muziek in de wereld is mij een gruwel.

Behalve gevoeligheid voor prikkels herken ik overigens geen andere aspecten uit het spectrum van ASS hetgeen toch wel frappant is. Aan empathie bijvoorbeeld ontbreekt het mij totaal niet.

Citaat:
Mensen met autisme hebben vaak moeite met het herkennen van emoties en gevoelens, terwijl HSP's juist goed voelen aan wat anderen voelen.

Ik heb overigens geen enkele moeite met het dragen van een etiket, maar wel tegen de vooroordelen die dienaangaande geuit worden. Het fenomeen komt ook voor bij hoog gevoeligheid (HSP) en als dat etiket zo makkelijk kan worden opgeplakt door een instituut dat een diagnose nodig heeft om te mogen behandelen moet die gestelde diagnose met een flinke korrel zout worden genomen.

En dan hebben we nog hyperacusis

Citaat:
Waarom ben ik zo gevoelig voor geluiden?
Mensen met hyperacusis ervaren veel of sommige geluiden als te sterk, onaangenaam of zelfs pijnlijk, omdat hun tolerantie voor geluid is afgenomen. In veel gevallen lijkt er geen duidelijke schade aan het gehoor te zijn, maar blijkbaar worden geluidsprikkels te sterk verwerkt door de hersenen.
Jaja het is een beproeving om te leven in een overbevolkte lawaaierige wereld.

Citaat:
Hoogsensitieve mensen (HSP) hebben een gevoeliger zenuwstelsel waardoor prikkels vaak intenser binnen komen. Daarnaast speelt ook een diepgaande manier van verwerken bij hoogsensitiviteit een rol. Je kan bij een teveel aan zintuiglijke prikkels zoals geluid daardoor sneller last hebben van overprikkeling.

Colofon