![]() |
![]() |
#1 |
Actuaris
![]() Geregistreerd: 27 April 2010
|
![]()
Ze waren me wel zijdelings bekend, de heren G. en O. maar ik heb me er nog niet eerder aan gewaagd om ze te lezen. Tot voor kort.
Ik ben maar begonnen met "Dialogen met Gurdjieff" van Jan Cox omdat het me werd aangeraden als een van de meest toegankelijke boeken. Dat klopt, het leest makkelijk weg en geeft een indruk. Een andere leesbare inleiding is het boek van Colin Wilson "Het Ontwaakte Bewustzijn" (ondertitel: de filosofie van Gurdjieff). Na het eea er 'over' gelezen te hebben ben ik maar eens in de boeken van G. en O. zelf begonnen. Van G. lees ik momenteel "Ontmoetingen met bijzondere mensen" en van O. "Op zoek naar het wonderbaarlijke". En dan ligt O's "De Vierde Weg" te wachten tot hij aan de beurt is. Zijn er mensen hier die O. en G. gelezen hebben en er iets over willen vertellen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Vicaris
|
![]() Citaat:
Ja, uitgebreid bestudeerd, gelezen en herlezen. Ik was in de jaren '70 in de gelukkige omstandigheid lessen te kunnen volgen bij leerlingen van Ouspenski, die Gurdjieff's werk eerst in Parijs en later in Londen voortzette. Het was met name Ouspenski die uiteindelijk het voorbereidende werk heeft gedaan samen met de Study Society en later The School of Economic Science om de stap te maken naar het onderzoek van de meest fundamentele bronnen van Kennis in Azie en met name India. Ouspenski zei in de laatste periode van zijn leven dat alles wat hij ooit had gezegd vergeten diende te worden en er opnieuw gezocht moest worden naar de oorsprong van Kennis. "Er ontbreekt iets, maar ik weet niet wat" zei hij op het einde. Kort daarna kwamen zowel de Study society als de SES op het spoor van Advaita Vedanta in de vorm van His Holiness Sri Shantananda Saraswati, SankaraCharya van Badrinath in het noorden van India. Gurdjieff moet worden beschouwd als de grote inspirator en visionair. Hij leidde groepen in Moskou en Parijs en deed uitzonderlijke experimenten. Ouspenski heeft kans gezien deze grote ideeen toegankelijk te maken voor een groter publiek middels een aantal van de boeken die je nu leest. Later kwam er door zijn inspanningen ook meer aandacht voor de werken van Gurdjieff. Uiterst waardevolle literatuur die de weerslag is van grenzeloze nieuwsgierigheid en onstilbare honger naar begrip en inzicht in de drijfveren van menselijk handelen en naar de fundamentele kenmerken van de menselijke natuur. Hab |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]()
Niet gelezen, maar ik kwam per toeval vandaag deze tekst van Gurdjieff tegen:
....... alleen een geest ontdaan van de verduisteringen van de zelf geschapen illusies kan helder de werkelijkheid doorgronden. En geen mens die de aard van de werkelijkheid echt doorgrondt, zal een ander kwaad doen, simpelweg omdat deze mens weet wat daarvan voor zichzelf de gevolgen zijn. U moet mij daarbij vooral niet op mijn woord geloven. Onderzoek het zelf en als het werkt: pas het toe. Als het niet werkt: gooi het weg..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Missionaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]()
On topic:
Ik ken Gurdjieff niet als persoon, omdat ik me nog nooit in hem of zijn werk heb verdiept. De door mij geplaatste tekst viel mij vandaag gewoon toe (toeval). De woorden an sich vind ik wijs, of ze congruent zijn met de daden van degene die ze heeft uitgesproken weet ik dus niet. Verder hecht ik geen waarde aan het feit of iemand bekend of onbekend is. Netzomin als ik waarde hecht aan welke status dan ook. Zo binnen, zo buiten, zo boven, zo beneden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Jubilaris
![]() Geregistreerd: 4 October 2011
|
![]() Citaat:
Wat mij in Ouspensky beviel was het zoeken naar de sluitsteen van de kennis. Ouspensky geeft daarbij een redelijke verklaring waar Gurdjieff meer een mystieke overdracht ziet. Wat mij ook is bijgebleven is de aandacht voor welbepaalde plaatsen waar de kennis toegankelijk(er) is. In Tertium Organum wordt een samenhang gezocht met de reeds verworven kennis (het Organum van Aristoteles en het Novum Organum van Francis Bacon) in het perfectief van de gehele mens. Tijd en ruimte zijn plooibare dimensies in deze ontwikkeling van mens en kosmos. Het Tertium is een filosofisch werk dat via een wetenschappelijke methode van vraagstelling het meerdimensionale uitwerkt.Looro |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Missionaris
|
![]()
Dat lijkt me evident, het is namelijk allesbehalve het opdoen van kennis. Wat altijd wordt vergeten is de aandacht te richten op de verzamelaar van die kennis zelf, wat als een gemis gaat voelen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
In memoriam
|
![]() Citaat:
Ik kan alleen maar zeggen dat ik Gurdieff beschouw als een zeveraar en oplichter van de eerste categorie. Net als Castaneda trouwens... ook zo eentje. Maar wat kan je anders van mij verwachten... ![]()
![]() |
![]() |
#10 |
Missionaris
|
![]()
Ze komen dan ook uit de sfeer van misleiders en goochelaars met het doel tot imponeren.
|
![]() |
![]() |