![]() |
![]() |
#1 | ||
Jubilaris
![]() Geregistreerd: 28 February 2021
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#2 | |||||
Jubilaris
![]() Geregistreerd: 28 August 2023
|
![]()
Behalve dat ChatGTP geen kaas heeft gegeten van wat realisatie nu feitelijk is heeft vergelijken van uitspraken van hotemetoten, altijd doende flink aan de weg te timmeren, geen enkele zin.
Verder is neo advaita alleen voor ingewijden want als de gezalfde spreekt vanuit de hemelse sferen heeft de gezegende, met uitzondering van de ingewijden, onbekend met het fenomeen geen flauw benul waar die het over heeft. Kortom het neo advaïstisch gebazel is gebaseerd op hypothese. Iedere aanbevolen actie tot doen door de aanhang van de scene wordt weggelachen als zijnde onnodig onder begeleiding van het alleen voor ingewijden begrijpelijk jargon 'omdat je het al bent'. Datgene wat neo-advaïsten doen is het resultaat van onderzoek van anderen als het eigen uitgangspunt nemen. Een zoeker heeft ont'dekt of is er proefondervindelijk achter gekomen dat er niets te bereiken valt en neo advaiisten kraaien dat na. Echter in dat zoeken, het doen, zit de kracht van gewijsde niet in het slechts aanhoren van deze kennisoverdracht. Citaat:
Citaat:
De onverschilligheid is wel degelijk in de trant van 'maak je niet druk je bent het al', terwijl dat 'geloofstechnisch helemaal het geval niet is. De apathie schuilt er dus in niks te hoeven doen, waarmee de ontmanteling van dat 'ik' dan ook niet tot stand komt. Citaat:
Wat Renz zegt moet worden bezien als zijnde hypothese, een veronderstelling. Het heersende geloof te bestaan wordt nu geloof niet te bestaan. Maar wanneer je in India aan z'n voeten hebt gezeten en geïnvesteerd in het gedachtengoed is het maar moeilijk loslaten. Vooral niet als je er op fora goed sier mee kunt maken. Dan liever deze tegenargumenten maar niet mee te wegen, in diskrediet brengen of gewoon simpel weglachen zoals je eerder deed. Of zoals nu toch je gelijk zoeken middels ChatGTP. Citaat:
Citaat:
Zo ben ik al vanaf 2010 bezig al dit soort 'onzin' te rectificeren en de lust bekruipt me om hier verder nog op in te gaan want het is volstrekt zinloos dat te doen. Je wilt het al langer dan 10 jaar lang niet eens overwegen dus waarom nu ineens wel. Het was toch alleen maar lachen geblazen hier. En nu heb je een nieuw speeltje, ChatGTP, die met behulp van neo advaitistische uitspraken de bevestiging moet leveren van je hypothese. Terwijl jij nog helemaal verguld was van de bevestiging heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt eens door te vragen of dit wel materie is die ChatGTP kan behappen. Het systeem antwoord 'Waarheid is iets wat voorbij woorden en concepten ligt—en dat is iets wat geen machine of intellectueel systeem kan vangen.'. Maar dat was al wel evident, althans voor mij. Of als de link niet werkt 'Kan Artificiële intelligentie helpen bij het doen van GZO'.
![]() |
![]() |
#3 | ||
Jubilaris
![]() Geregistreerd: 28 August 2023
|
![]() Citaat:
Allereerst: ![]() Dat gezegd hebbende: Er is in de neo advaita vaak sprake van haalbaarheid van 'het direct zien' oftewel de entiteit doorgrond in één plotseling helder moment zijn ware identiteit, waarbij de persoon oplost of anders gezegd is verdwenen. Maar het is uiterst zeldzaam dat dat voorkomt. Voorbij conceptuele dualiteit zou ik dat niet noemen want ook een gerealiseerde blijft onderhevig aan de zwaartekracht en daarmee aan de dualiteit. Maar dat is geen weg in de zin dat die begaanbaar is. Het eerste, het onvindbare zelf, bewaar ik tot het laatst want daar is meer over te zeggen dan hier uitgedrukt. Wanneer je, als gewone sterveling, zelfs maar oppervlakkig, zoekt vind je een zelf. Dus dat gezegde is gewoon prietpraat. Ga je datgene wat je denkt over dat zelf, je aannames, onderzoeken op een werkelijk bestaan dat zijn ze op het moment dat je dat doet al niet meer te vinden. Zijn ze er dan niet? Jawel want even tevoren kon je ze nog aanwijzen en nadat ze verdwenen zijn komen ze gewoon weer terug. Blijf je dat een tijd onderzoeken dan blijkt het denken er over niet waar, in de betekenis van onveranderlijk, te zijn. Gedachten komen en gaan en hebben dus geen eeuwigheidwaarde én zijn dus niet 'wat' je bent want dat wat je bent is onveranderlijk. Maar zeggen dat ze onvindbaar zijn is neo advaïstisch gebazel. Je moet dat zelf empirisch vaststellen anders heeft zo'n gezegde helemaal geen enkele betekenis. Een neo advaitist zoekt dus niet meer. Citaat:
Het eerste waar je mee te maken krijgt is dan ook de weerstand van het ego en dat is beslist niet het laatste obstakel zoals Renz je wilt doen geloven. Renz oppert dat als je onderzoek doet naar dat 'ik' je dat 'ik' dan versterkt. Misschien doelt hij op een onderzoek dat verder gaat in het geloof te bestaan maar is niet het geval in het eliminatieve gedegen zelfonderzoek. Ik laat het hierbij en becommentarieer niet je verdere mails met uitspraken naar Karl Renz door ChatGTP. Ik zou niet weten waarom je je zou laten volstoppen met informatie en dat vervolgens ook nog laten beoordelen door ChatGTP, alleen om er goede sier mee te maken omdat het je idee versterkt, want je hebt er geen reet aan. Het is geen weg waar het langs zou kunnen gaan.
![]() |